Restaurants in Nederland geven gasten steeds vaker korting. Harde cijfers heeft KHN niet, maar er is sprake van een trend.
Dat zegt Gijsbert Bianchi, voorzitter van de sector Restaurants van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), tegen de NOS. Honderden restaurants doen eraan mee.
Inventiever
"Door de economische crisis móeten we wel. In twee jaar tijd is de omzet met vijftien procent gedaald. Restauranthouders worden inventiever, creatiever", weet Bianchi. "Ze worden steeds meer ondernemer, door marketing gedreven."
"Door de huidige economische situatie is het namelijk niet meer zo vanzelfsprekend dat er gasten binnenkomen."
Daluren
Een aantal voorbeelden: dineren voor 25 euro tussen 18.00 uur en 20.00 uur, een driegangenmenu voor de helft van de prijs, aanbiedingen speciaal voor consumenten tot 22 jaar of gratis wijn.
"Kortom, na de vliegsector, de hotelbranche en het openbaar vervoer, heeft ook de horeca de 'daluren' of 'daldagen' ontdekt. Het is goed voor ons vak. We worden commerciëler", aldus Bianchi, die zelf ook een restaurant heeft in hartje Amsterdam.
Tegenstanders
Maar er zijn ook felle tegenstanders van bijvoorbeeld de vele restaurantweken en andere kortingsacties. Peter Klosse van De Echoput in Apeldoorn bijvoorbeeld, zelf tevens directeur van Alliance Gastronomique, een club van 35 toprestaurants in Nederland.
"Ik ben bang dat als er veel collega's aan mee doen, we uiteindelijk op een punt komen van no way back. Consumenten raken gewend aan lagere prijzen en zijn niet meer bereid om het volle pond te betalen. Ze denken dat lagere prijzen normaal zijn."
Kledingsector
"Net zoals in de kledingsector. Daar wordt zo vaak gestunt met de prijzen, er wordt bijna geen kleding meer verkocht tegen normale prijzen. We hebben onlangs met de Alliance dit onderwerp nog besproken: we doen daar dus absoluut niet aan mee."
"Kwaliteit heeft gewoon zijn prijs. Die prijs moet in verhouding staan. Punt uit."
Bron: NOS.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

