De grootste groei in de Europese ketenhotellerie vindt in 2011 plaats in het budget- en economysegment.
Dat blijkt uit onderzoek van MKG Hospitality. Het budgetsegment zal dit jaar groeien met 3.918 nieuwe kamers (+4,1 procent); het economysegment met 7.756 nieuwe kamers (+3,2 procent).
Vooral Travelodges expansieplannen dragen hieraan bij; de keten wil met elf procent groeien. Andere hotelketens die een grote bijdrdage leveren zijn Best Western, Etap Hotel, B&B en Premier Inn.
Groeipercentage
Verder blijkt uit het onderzoek dat de Europese hotelketens er in 2010 23.000 nieuwe kamers bij hadden, een groei van 1,6 procent. Dat is een laag groeipercentage. "Normaliter worden plannen gemaakt en ondertekend als de markt goed is", aldus Vanguelis Panayotis van MKG.
"Omdat de omstandigheden niet goed waren tijdens de crisis gebeurde dit toen minder. Dat heeft gevolgen voor de daaropvolgende jaren - hotelprojecten hebben normalister twee jaar tijd nodig om gerealiseerd te worden."
Carlson Europe
Ten slotte blijft Accor de grootste Europese hotelketen met 246.665 kamers (2.272 hotels) in 2011. Dat is echter maar een groei van 1,8 procent ten opzichte van 2010. De grootste, relatieve groei komt van Carlson Europe/Rezidor met 10,7 procent meer hotelkamers.
Groupe du Louvre zal qua kamers achteruitgaan met 6,8 procent, Sol Melia met 3,1 procent.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

