Het nieuwe Platform Productiviteit Vrijetijdsbedrijven (PPV) moet de productiviteit van alle vrijetijdsbedrijven in het mkb, waaronder horeca, verbeteren.
Een verbetering van productiviteit is namelijk van belang om de positie van de sector op de kapitaal- en arbeidsmarkt, alsmede bij de aanbieders van ruimte (gemeenten, vastgoedbedrijven) te versterken.
Activiteiten
Het Platform initieert alle activiteiten die effectief zijn om kennis te vergaren en om kennis over te dragen aan de doelgroep c.q. het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de vrijetijdssector. Er wordt begonnen met jachthavens en verblijfsrecreatiebedrijven, maar in de toekomst wordt dit uitgebreid naar andere vrijetijdsbedrijven, zoals (bioscoop)theaters, fitnessclubs, dagattractiebedrijven, casino’s, horeca, wellnessbedrijven, et cetera.
De opgedane kennis wordt niet alleen ingezet om het mkb te ondersteunen, maar ook aangewend ter versterking van de toeristische opleidingen van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda.
Benchmarken
Een benchmark van productiviteitsindicatoren geeft inzicht in de productiviteitscores van een bedrijf en de benchmark is daarmee een uitstekend instrument om de bedrijfsvoering aan te scherpen. Tevens zal het benchmarken bedrijfskengetallen opleveren die de toestand van de branche weergeven.
KHN
Brancheorganisaties als Hiswa, Recron en Koninklijke Horeca Nederland kunnen de informatie gebruiken in bijvoorbeeld onderhandelingen met vakbonden, overheden, et cetera. Een voldoende deelname van bedrijven aan een benchmark is voorwaarde voor succes. Vertrouwelijke behandeling van gegevens is in deze cruciaal en wordt door de betrokken partijen gegarandeerd.
Het platform is opgericht tijdens de Vakantiebeurs 2010 in Utrecht. ER is nog geen verdere informatie beschikbaar.
Bron: TourPRess Holland.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

