Innovatie

Do's en dont's horeca-interieur en -design

Wel: vintage en boetiek. Niet: bling-bling en boeddha's. 10 do's en dont's voor het interieur van een horecazaak.

Althans, volgens De Horeca Fabriek. Die stelt jaarlijks een top 10 samen van do's en dont's naar aanleiding van vernieuwingen en veranderingen binnen de branche, wereldwijd.

Dont's
De leverancier stelt dat het interieur één van de dingen is die hét verschil kan maken tussen waarom een gast voor het ene bedrijf kiest en niet voor het andere. Hieronder daarom eerst 5 dont's volgens haar.

Steigerhout
Steigerhouten meubelen zijn niet meer gewenst. "Naast het feit dat de kwaliteit te wensen overlaat is deze trend inmiddels overgewaaid", zegt De Horeca Fabriek. "De trends van dit moment zijn voornamelijk eikenhout-gefineerd, grey wash en geolied hout."

Barokprints
Barokprints mogen ook weg. "In veel horecazaken zie je tegenwoordig overal barokprints terug. In het behang, de meubels, de lampen, et cetera. Alles wat te veel is, heeft een houdbaarheidsdatum."

Bling-bling
Alles wat te maken heeft met bling-bling kan ook niet volgens de leverancier. "De trend anti-blingbling is een reactie op de overgestyleerde, glossy restaurants die wereldwijd verrijzen. Antiglamour staat voor casual en toegankelijke restaurants met een authentieke sfeer, waarbij naturel en stevig houten meubilair de boventoon voeren."

Boeddha's
Verder zijn boeddha's en overige spirituele uitingen ook niet meer zo gewenst. "Je kan tegenwoordig geen horecagelegenheid binnenstappen of je wordt geconfronteerd met boeddha's, ganesha's, hotei's, et cetera. Als al eerder gezegd: alles wat te veel is, heeft een houdbaarheidsdatum."

Kapot servies
Geen beschadigd en kapot servies lijkt een open deur als afrader, maar moet toch gezegd worden. "Belangrijker dan ooit is de presentatie van gerechten. Het gebeurt nog steeds dat de meest fantasierijken gerechten gepresenteerd worden op versleten maar vooral kapotte borden. Dit kan echt niet."

"Kwaliteit, hygiëne, service en uitstraling zijn toch de unique selling points binnen de horecabranche. Daar hoort de presentatie van servies, bestek en glaswerk zeker bij."

De do's
Daarnaast zette De Horeca Fabriek 5 do's op een rij. De eerste: vintage. "Natuurlijke, cosmopolitische en funky, elementen gecombineerd met modern design. Het interieur hoeft allemaal niet op elkaar afgestemd te zijn. Oude meubelen gecombineerd met designmeubelen."

Vers etaleren
Zien doet verkopen en versheid geeft kwaliteit aan. "Laat daarom zien wat je in huis hebt. Steeds meer restaurants laten hun producten zien om aan te geven dat er alleen met versproducten wordt gewerkt."

Boetiek
De boetiekhotels schieten als paddenstoelen uit de grond. "Dat betekent investeren in echtheid, authenticiteit en vooral de hospitality-designclichés links laten liggen.

Conceptstyling
Ook een do: conceptstyling, ook wel detaildesign genoemd. "Een goede horeca-exploitatie hangt samen met de juiste details. Kloppen de details niet dan ziet de ondernemer dat terug in zijn omzet. Concepten als all you can eat zijn zwaar in opkomst."

"De populariteit is los van de prijs mede te danken aan de achterliggende gedachten. Een concept moet een verhaal hebben."

Biologisch
Ten slotte een inmiddels welbekende do: duurzaam, biologisch en gezond. "Rekening houden met gezonder eten, het gebruik van duurzame materialen, het besparen van energie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Gasten weten dit steeds meer te waarderen." 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.