Steeds meer toeristische bedrijven maken duurzaamheid onderdeel van hun bedrijfsvoering. Ook zijn er nog genoeg uitdagingen op dit gebied.
Dit blijkt uit het rapport 'Duurzaamheid rendeert' van het ING Economisch Bureau over de reisbranche. De toename van het duurzaam ondernemen wordt ook gevoed door de vraag van de eigen werknemers én het besef dat de ondernemer een eigen verantwoordelijkheid heeft.
Kosten
Verduurzamen kost de ondernemer op korte termijn circa tien procent extra, maar geeft later een marktvoordeel. En ook al vindt de consument duurzaamheid belangrijk, hij wil er niet extra voor betalen.
De winst voor de bedrijven ligt dan ook in het op termijn vergroten van het eigen marktaandeel, aldus het rapport.
Uitdagingen
Een belangrijke uitdaging voor de duurzame reisbranche is om de consument een duidelijke keuze voor duurzaamheid te laten maken. Bovendien staat samenwerking binnen de reisbranche (tussen de reisbranche, overheden en niet-gouvernementele organisaties) nu nog in de kinderschoenen en er is een scala aan normen en certificeringprogramma’s voor reizen en duurzaam toerisme.
Het herkennen van duurzame toeleveranciers is voor de reisorganisaties nog moeilijk. Consumenten hebben behoefte aan een eenduidig systeem. Ook moet er sprake zijn van een goede combinatie van gemak en duurzaamheid. Het mag niet ten koste gaan van het comfort.
De branche geeft de eigen prestaties op het gebied van duurzaamheid trouwens een zes min, blijkt uit het rapport.
Bron: Duurzaam Ondernemen.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

