Bij wijnbar Vyne in Amsterdam wordt maandag 28 maart het naar eigen zeggen eerste Twitter-wijnvat ter wereld afgeleverd.
Voor het Twitter-wijnvat toog wijnjournalist Cuno van 't Hoff vorig jaar af naar het Zuid-Franse Limoux voor de Toques et Clochers-veiling. Daar worden wijnen alleen per vat geveild en zijn ze zodoende onbetaalbaar voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-wijnliefhebber.
Geholpen door sommeliere en medeorganisator Saskia Bakker, stuurde Van 't Hoff voorafgaand aan de veiling een tweet de wereld in: 'Wie doet mee met het #twittervat? 300 flessen top-Chardonnay!'.
Binnen 30 minuten stroomden de reacties binnen; enkele uren later waren er voldoende gegadigden voor het Twittervat. Het werd gekocht voor 4.600 euro.
Televisie
Omdat het naar eigen zeggen het eerste wijnvat ooit is dat via Twitter is aangekocht op een veiling in Frankrijk, haalde de actie de Franse televisie en in Nederland vele andere media.
Overhandiging
Exact 1 jaar na de aankoop, op maandag 28 maart, zal Van 't Hoff zijn verhaal over de veiling bij Vyne toelichten en alle kopers hun flessen overhandigen. Daarna is er de mogelijkheid om ook andere wijnen uit Limoux te proeven.
Het naastgelegen Restaurant Envy organiseert aansluitend een Limoux-diner voor liefhebbers.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

