Innovatie

Food Inspiration Day: de acht foodtrends

Op Food Inspiration Day werden acht foodtrends gepresenteerd. Met onder andere vintage-chic, guerillafood en new Dutch.

Food Inspiration Day vond plaats op maandag 25 en dinsdag 26 oktober. Bovenal werd er duidelijk dat voeding teruggaat naar de basis: duurzaam, divers en van dichtbij. Eerlijk en biologisch geteeld met respect voor moeder aarde. "Dit zijn geen modeverschijnsel maar een onomkeerbaar proces", aldus een woordvoerder.

"Deze trend wordt gecombineerd met nieuwe wetenschappelijke technieken zoals foodpairing en andere productieprocessen. Voedsel zal voor altijd veranderen en consumenten zullen hier de komende jaren steeds meer mee geconfronteerd worden en hun voordeel mee doen."

Slow & fast
Dat is dan ook trend één voor 2011: slow food served fast. "Laten we eten wat van dichtbij komt en wat duurzaam is, maar dan wel snel bereid en geserveerd. Fast-freshketens ontwikkelen snel wereldwijd."
 
Duurzaam
De tweede trend is dichtbij en duurzaam. "Wat op tafel komt, hangt af van het seizoen en het weer; het wordt niet bepaald door de winkelketen, de chef of de wens van de consument. De groentetuin als supermarkt.

"De nieuwe Nederlandse menukaart biedt gerechten waarbij tachtig procent uit groente bestaat en twintig procent uit vlees of vis. Goed voor de portemonnee en onze planeet.
 
Vintage-chic
Trend nummer drie is vintage-chic. Om in tijden van crisis toch een zaak te kunnen opstarten met een laag budget, gaan ondernemers op zoek naar tweedehands spullen.

"Rommelmarkten, beurzen, faillissementen worden afgestruind om restaurant-, bar- en keukeninrichting voor vijftig procent van het normale budget in te kopen. Gasten voelen zich prettig bij de warme, doorleefde sfeer."
 
Antiglamour

Trend antiglamour is een reactie op de overgestyleerde, glossy restaurants die wereldwijd verrijzen. Antiglamour staat voor casual en toegankelijke restaurants met een authentieke sfeer, waarbij naturel en stevig houten meubilair de boventoon voeren.

"Laagdrempelige formules, maar met een voortreffelijke service."
 
Substance over style
Substance over style, trend vijf, houdt in dat een nieuwe generatie boutique-hotels wordt geboren. Het betekent investeren in echtheid en authenticiteit en vooral hospitality-designclichés links laten liggen.

"Respect voor het gebouw en voor de stad. Gebruik maken van lokale designers en kunstenaars. Niet perfectie is de norm maar de schoonheid van imperfectie."
 
Guerillafood
De trend guerallifood is volgens de woordvoerder ondeugend en niet toegestaan, maar juist daarom zo leuk. "Eten en drinken waar je wilt, in een publieke ruimte, zonder vergunning en met gelijkgestemden. Via sociale media spreek je af om elkaar ergens te treffen.

"Foodtrucks met take away en zitruimte zijn enorm in opkomst en underground-boerenmarkten bloeien op in grote steden."
 
New Dutch

Verder durven Nederlandse horecaondernemers steeds vaker stoere oer-Hollandse producten te 'verhippen'. "Stamppotten worden herontdekt, friet wordt biologisch en vetarm gebakken, en pannenkoeken krijgen een nieuwe smaak, zoals de pancake sushi."
 
Value for money
Trend nummer acht komt voort uit de ontwikkeling dat consumenten weer waar voor hun geld moeten krijgen. Creatieve ondernemers springen daarop in met bijzondere menuacties voor stille avonden, samenwerking met andere ondernemers, transparante producten en meerdere wijnen per glas.

"Warmte komt terug in de zaak door de gasten persoonlijk welkom te heten en personeel te koesteren."

Boek

De belangrijkste trends van 2011 werden gepresenteerd door Foodtrendwatcher of the Year Hans Steenbergen en zijn team van Food Inspiration Magazine. Aan het einde van de dag presenteerde Shoot My Food het Food Inspiration Jaarboek 2011 met daarin de belangrijkste trends.

Video-impressie Food Inspiration Day.
 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.