Fooddesign is een volwassen discipline geworden. Zo wordt het eerste International Symposium on Food Experience gehouden.
Dit is een initiatief van de International Food Design Society (IFDS); het evenement vindt plaats in Londen.
Disciplines
Consumenten kennen op een onbewust niveau het concept van fooddesign al van voornamelijk verpakkingsontwerpen. Volgens Francesca Zampollo, president van de IFDS, omvat fooddesign echter een groot aantal subdisciplines, zoals food-productdesign, design met food, design voor food en interieurdesign voor food.
Chef Heston Blumenthal en ontwerpster Marije Vogelzang zijn voorbeelden van specialisten op het gebied van zo`n subdiscipline.
Uiterlijk
Een belangrijk onderdeel van het symposium betreft het uiterlijk van producten. Hotdogs en chocoladerepen zijn bijvoorbeeld ontworpen voor een specifiek doel en komen voort uit de industriële wereld, net als ballpoints en zonnebrillen.
Omdat voedsel zo'n primitieve, natuurlijke reactie oproept bij mensen, denkt bijna niemand na over hoe producten eruit zien en wiens ontwerp dat is. De betekenis en waarden die aan een ontwerp ten grondslag liggen zijn al helemaal onbekend.
Bron: Design Week, via RetailActueel.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

