Innovatie

Foodsector richt zich op managen schaarste

Consistent, samen, duurzaam en het managen van schaarste zijn de uitdagingen voor de foodsector de komende jaren.

Dat blijkt uit het rapport 'Visie op Food' van ABN AMRO. Duurzaamheid aan de achterkant van het proces wordt de komende jaren steeds belangrijker. De Nederlandse voedingsindustrie raakt steeds meer doordrongen van de wetenschap dat er 9 miljard monden gevoed moeten worden in 2050.

De verandering om duurzaam te ondernemen wordt steeds meer een bedrijfseconomische noodzaak.

Sourcing
Niels Dijkman van ABN Amro: "Stimuleren van de vraagkant is bij bedrijven nu nog het dominante onderwerp op de managementagenda. Echter het managen van schaarste wordt steeds belangrijker. Hoe komt een foodbedrijf aan voldoende grondstoffen om aan de vraag te voldoen?"

"Aandacht voor sourcing, dus uiteindelijk voor de primaire bedrijven als bron in de waardeketen, zal toenemen. Uitstekende relaties met de andere bedrijven in de keten zijn daarbij essentieel om innovatie en (keten)efficiency te realiseren."

Consistenter
"De band tussen telers, fabrikanten, handelaren en retailers zal daarom respectvoller en consistenter worden. Dit impliceert ook dat partijen een faire prijs betalen voor kwaliteitsproducten, waarbij iedereen in de keten adequaat beloond wordt voor zijn inspanningen."

Deze consistente omgang van actoren onderling vermindert eveneens onzekerheden en zo risico’s. En zo is de cirkel weer rond, want dat creëert waarde voor iedere schakel in de keten."

Stabiliteit
Jan Peter Balkenende, partner bij Ernst & Young, onderstreept in 'Visie op Food' het belang van goede onderlinge verhoudingen tussen bedrijven in de foodwaardeketen. "Zonder bedrijfsleven lossen we de grote vragen van deze tijd niet op. Als je duurzame economische ontwikkelingen gaat veronachtzamen, dan ga je daar een prijs voor betalen."

"Ik ben daar beducht voor. Ik vind dat er alles aan gedaan moet worden om, in het belang van de mensheid, te werken aan stabiliteit."

Visie op Sectoren
In 'Visie op Sectoren' worden 9 sectoren en 78 branches belicht. ABN AMRO beschrijft hierin haar visie op trends, ontwikkelingen en vooruitzichten voor de betreffende branches.

In 'Visie op Food' wordt bijzondere aandacht besteed aan de volgende branches: dranken, foodservice, groothandel in bloemen en planten, handel in en bewerking van groente en fruit, handel in en bewerking van vis, koek, snacks en zoetwaren, mengvoederindustrie, slachterijen en vleesverwerking en de zuivelindustrie.
 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.