De capaciteit van de wellnessbranche is de afgelopen 5 jaar 2 keer zo hard gegroeid dan de vraag.
Het aantal wellnessbezoeken steeg met 2 miljoen, maar de capaciteit steeg met 4 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de Rabobank. "Vooral de opkomst van grotere full-servicecentra met een capaciteit van meer dan 700 gasten per dag, heeft deze gestreste situatie opgeleverd", vertelt een woordvoerder.
De wellnessbranche blijft dus een groeibranche, maar de concurrentie neemt flink toe. "Ondernemers moeten onherroepelijk een professionaliseringsslag maken om voldoende toekomstperspectief te houden."
Geen topjaren
De jaren 2009 en 2010 waren geen topjaren voor de branche. De bezoekersaantallen stagneerden en de gemiddelde bestedingen stonden onder druk. Om de bezoekersaantallen op peil te houden, werd de markt overspoeld met 2=1-entreeacties en aanbiedingsarrangementen. De entreeprijs daalde fors.
Ook gaf de wellnessgast minder uit aan horeca en de beauty-afdeling. Zo daalde de besteding per bezoeker met 10 tot 15 euro ten opzichte van de topjaren tot en met 2008.
Terughoudend
Door de gematigde economische verwachtingen blijft de consument ook in 2011 terughoudend, verwacht de Rabobank. De bestedingen blijven onder druk staan. "De wellnessmarkt heeft pas vanaf 2012 een echte kans om op het oude groeiniveau terug te komen."
Bron: Rabobank. Foto: Bas Driessen Fotografie, Laatuverrassen.nl.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

