Commercieel cateren rukt op, waardoor de grenzen tussen catering, horeca en retail vervagen. Daarbij worden wel risico's genomen.
Van oudsher richten cateraars zich op het uitvoeren van de dienstverlening, maar in de jaren negentig werden resultaatgerichte contractvormen populairder. Het risico verschuift daardoor van opdrachtgever naar leverancier.
Risico's
Een commerciële aanpak bij cateraars is nog lang niet vanzelfsprekend. Tevens wordt nog te weinig de gastbeleving gemeten. Toch zijn cateraars bereid om meer risico's aan te gaan. Albron neemt bijvoorbeeld de horeca-activiteiten van Center Parcs over en daartoe worden tevens achttienhonderd medewerkers overgenomen.
Ook andere partijen uit de horeca- en retailsector beproeven hun geluk in de catering.
Voorwaarden
Enkele voorwaarden voor commercieel cateren zijn dat een ondernemende leidinggevende wordt aangesteld die verantwoordelijk is voor het resultaat. Via de smart-methode moeten ambitieuze doelen worden opgesteld en op basis van gesprekken met de doelgroepen moeten vraag en aanbod in evenwicht worden gebracht.
Ten slotte horen acties, promoties en thema's bij commercieel cateren. En slagen acties pas als het personeel goed voorbereid en enthousiast is.
Bron: Facto Magazine, via Retail Actueel
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

