De crisis noopt de horeca tot innovatie en vernieuwing. En hoe meer marktkennis een horecaondernemer heeft, hoe innovatiever hij is.
Dat schrijft Emerce. Om de huidige marktontwikkelingen het hoofd te bieden, zijn innovatie en vernieuwing meer dan ooit nodig. Jaarlijks voeren zeker twaalfduizend horecabedrijven vernieuwingen door op kleine of grote schaal (44.500 vernieuwingen).
Circa 77 procent van deze vernieuwingen zijn direct op de gast gericht of bedoeld om het gastenbereik te vergroten.
Totaal nieuw
Eén op de negen vernieuwingen is dermate ingrijpend dat zij kan worden aangemerkt als totaal nieuw voor de horecasector. Van alle innovaties draagt, volgens de vernieuwende ondernemers, ongeveer 74 procent direct bij aan de winstgevendheid van hun bedrijf.
Marktkennis
Ook blijkt dat de vernieuwende ondernemers over meer marktkennis beschikken dan hun niet-vernieuwende collega’s. Zij maken veel meer gebruik van hun eigen ondernemersnetwerk, van internet, van hun brancheorganisaties en van andere kennisbronnen om de nodige kennis over de markt te verwerven.
En naarmate een horecaondernemer meer en betere marktkennis heeft, is hij ook veel meer bereid te veranderen.
Succesvoller
Ook volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn innovatieve horecaondernemers vaak succesvoller dan hun vakbroeders. Om innovatie verder te stimuleren bestaat er dan ook een subsidie waar horecaondernemers gebruik van kunnen maken.
Lees ook: Sociale innovaties zijn in de horeca schering en inslag.
Bron: Emerce.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

