"De horeca heeft in 2009 voldoende kansen, ondanks dat de consument komend jaar extra kritisch zal zijn waar hij de euro aan uitgeeft." Dit zegt Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN), op de eerste dag van de Horecava.
"Doordat de koopkracht van de consument licht groeit, liggen er kansen voor de horeca wanneer we onze gasten voldoende kwaliteit en beleving bieden tegen een redelijke prijs. Stuurmanskunst, innovatief ondernemen en oog voor maatschappelijke kwesties zoals (voedsel)veiligheid en obesitas, zijn in de horeca belangrijke drijfveren om aan de wensen van de gasten te voldoen."
Druk
Een voorzichtige prognose van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de omzet in de totale horeca is een daling van 0,75 procent voor 2009. De zakelijke markt blijft onder druk staan door de buitenlandse economische ontwikkelingen. Het binnenlandse toerisme zal profiteren van het feit dat meer mensen kiezen voor recreatie dichtbij huis.
Trends
KHN ziet als trends voor 2009 het gebruik van streekgebonden producten, speciaalbieren en de opkomst van specialiteitenkoffie. In hotels komt steeds meer aandacht voor design. Het nachtleven wordt kleinschaliger en gevarieerder.
Kansen
Van der Grinten wil blijven focussen op de kansen. "We somberen teveel over de zakelijke markt. De consument is daardoor voorzichtig(er). De koopkracht neemt echter toe dus het is aan de ondernemers om de gasten te verleiden."

