Horecaondernemers moeten (en kunnen) duurzaamheid goed integreren, want het belang van gezond eten en duurzame producten wordt steeds groter.
Dat zei Lodewijk van de Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), vandaag bij de opening van de Food & Nutrition Delta-date in het MECC te Maastricht.
Onomkeerbaar
Tegenwoordig gaat het in de horeca niet meer alleen om de betaalbaarheid en smaak van producten, maar wordt de invloed van gezond eten en het gebruik van duurzame producten steeds groter. "Deze invloed is onomkeerbaar en neemt verrassend snel toe", aldus Van der Grinten.
"Het aanbod van de horeca wordt steeds diverser en uitgebreider. De samenleving vraagt horecaondernemers om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. De kwalitatieve beoordeling van gasten draait in de nabije toekomst om meer dan alleen 'lekker'."
Duurzame vis
Volgens Van der Grinten moet ook de jonge generatie koks over tien jaar nog kunnen werken met de producten die natuur biedt. "Vanaf januari heeft New York Pizza met meer dan 100 restaurants de pizza met duurzaam gevangen tonijn geïntroduceerd. Dit is de eerste restaurantketen die naar aanleiding van onze samenwerking met het Wereld Natuurfonds het initiatief heeft genomen".
Verantwoordelijk
KHN vindt dan ook dat de horecaondernemer een verantwoordelijkheid heeft om gasten te informeren over wat ze eten. "De gast heeft een groeiende behoefte aan kennis van het product: hoe duurzaam en gezond is hetgeen hij eet?"
Daarvoor kan goed geïnstrueerd personeel de gast uitleg geven en een heldere omschrijving op de menukaart dit aanvullen. "Wij moeten ons onderscheiden. De horeca heeft de opleiding en kennis om een trendsetter te zijn in het gebruik van duurzame producten en gezond voedsel", aldus Van der Grinten.
Ondersteuning
Door innovatieve oplossingen zal duurzaamheid versneld worden opgenomen in de bedrijfsvoering, vindt de brancheorganisatie. KHN ondersteunt ondernemers met innovatief ondernemen via online voorlichting en via inspiratietours in Nederland.
Ook ondertekende KHN in december 2009 een convenant met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waarmee het belang van duurzaam ondernemen onderschreven wordt.

