Innovatie

Horecabranche meest bewust van mvo-positie

De horeca is de enige branche waarin niet 1 ondernemer zegt niet te weten waar te staan op mvo-gebied.

Dat en meer blijkt uit het onderzoek 'Mvo-ambities in het mkb' van het EIM. Dat werd gehouden in de volgende sectoren: industrie, bouw, handel & reparatie, logies & maaltijden (horeca), vervoer & opslag & communicatie, financiële sector, verhuur & zakelijke dienstverlening en overige dienstverlening.

Mvo-ladder
Zo vroeg het EIM waar ondernemers denken te staan op de ladder van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Met 42 procent denkt de horeca het meest op de onderste treden te staan.

Opvallend is dat 0 procent van de horecaondernemers het antwoord 'weet niet' geeft. Dit gebeurt in geen enkele, andere sector.

De andere opties voor antwoorden waren (met percentage van de horeca tussen haakjes): 'we laten het mvo voor wat het is' (20), 'we staan ongeveer halverwege' (19), 'we zien de ladder staan vanaf de grond' (11), 'we staan ongeveer op driekwart' (4) en 'ons bedrijf staat ergens bovenaan de ladder' (4).

Maatregelen
Als gevraagd wordt hóe ondernemers mvo realiseren, is de horeca koploper wat betreft duurzaam inkopen (46 procent) en energiebespaarmaatregelen (85 procent).

Andere maatregelen zijn (met percentage horeca tussen haakjes): maatregelen om milieubelasting te verminderen (64), communiceren over mvo-activiteiten (29), het ontwikkelen van duurzame producten of diensten (27), het in dienst nemen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt (27) en het maken van een maatschappelijk jaarverslag (14).

Energiebespaarmaatregelen staan in de horeca dus bovenaan, het maken van een jaarverslag onderaan.

Vraag gasten
Verder staat de horeca op de derde plaats als het aankomt op gasten/klanten die eisen/vragen stellen op mvo-gebied. In de horeca merkt 59 procent dit anno 2011. Dat is gemiddeld.

In 2009 was dit nog 68 procent en in 2008 30 procent. Opvallend is dat de horeca in 2009 ruim op nummer 1 stond.

Over 3 jaar
Kijkend naar de toekomst, over 3 jaar, dan zeggen horecaondernemers vooral dat ze dan halverwege zijn op de mvo-ladder (35 procent). Dat is het hoogste percentage van alle branches. Andere antwoorden van horecaondernemers zijn als volgt (met percentage horeca tussen haakjes).

'We laten het mvo voor wat het is' (27), 'we staan dan ongeveer op een kwart' (24), 'we staan dan ongeveer op driekwart' (5), 'ons bedrijf staat dan ergens bovenaan de ladder' (8) en 'weet niet' (1).

Wederom zijn horecaondernemers hier het minst van mening dat ze het niet weten.

Maatregelen
Wordt gevraagd naar de mvo-maatregelen die ondernemers over 3 jaar gaan ondernemen, dan zijn horecaondernemers vooral van plan meer te doen om energie te besparen (82 procent). Dat is, wederom, het hoogste percentage van alle sectoren.

Niet meer op de eerste plek staat de horeca dan wat betreft duurzaam inkopen. Met 38 procent verschuift ze dan naar de vijfde plek.

Advies inwinnen
Advies over mvo haalt de horeca vooral bij onbekende bronnen vandaan. 46 procent geeft namelijk als antwoord 'nog anders, te weten'. Dat antwoord wordt voor de horeca specifiek niet toegespitst in het onderzoek.

Daarna volgen brancheorganisaties (41 procent), via internet (22 procent) en de Kamer van Koophandel (21 procent).

Vragen stellen
Wordt gevraagd naar welke diensten bedrijven onmisbaar vinden om mvo-ambities waar te maken, dan hecht de horeca vooral veel waarde aan de mogelijkheid om vragen te kunnen stellen (78 procent). Daarna volgen het delen van ervaringen en dilemma's met andere ondernemingen (74 procent) en onafhankelijke informatie over mvo (70 procent).

Trainingen over mvo vinden horecaondernemers het minst belangrijk (46 procent), maar nog altijd belangrijker dan alle andere sectoren.

Nog meer lezen? Ga naar het onderzoek.

Foto: www.efffective.com.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.