Eind 2009 ging Horecamening.nl online. Deze online portal wil een einde maken aan ongegronde, niet traceerbare, online klachten over horecazaken.
Horecamening.nl is gestart vanuit de gedachte dat veel horecaondernemers er niet blij mee zijn dat online lukraak 'recensies' kunnen worden geplaatst die wellicht onterecht zijn, een momentopname waren of bijvoorbeeld gepost zijn door een collega.
Daarnaast is de online portal gestart om horecaondernemers te helpen bij het blijvend registreren van de tevredenheid van hun gasten, zonder daar zelf veel voor te moeten doen.
De gast
Het systeem werkt als volgt. Gasten die bij een deelnemend horecabedrijf zijn geweest krijgen een bonnetje waarop een unieke code staat. Met deze code kunnen ze online een vragenlijst invullen over de dienstverlening, service, kwaliteit van de producten, hygiëne, verzorging, orde en netheid en de prijs-kwaliteitverhouding.
Er wordt tevens ruimte geboden voor het geven van opbouwende kritiek. Ten slotte kan de gast desgewenst zijn e-mailadres invullen als hij bijvoorbeeld de nieuwsbrief van de horecazaak wil ontvangen.
De ondernemer
De horecaondernemer krijgt elke dag een update van al de ingevoerde gegevens, een maandelijks overzicht met statistieken én een maandelijks overzicht van de opgegeven e-mailadressen.
Ook kan hij, als de gast heeft aangegeven dit te willen, per e-mail reageren op de gegeven beoordeling.
Inzage
De gasten hebben alleen inzage in hun eigen reacties en de horecaondernemer alleen in de statistieken/reacties van/over zijn eigen zaak. HorecaMening.nl is daardoor een tool voor ondernemers die de gasttevredenheid willen monitoren én willen voorkomen dat gasten elders hun spui gallen.
Prijzen
Om gasten over de streep te halen hun ervaring met de horecaondernemer te delen, verloot Horecamening.nl ieder kwartaal diverse prijzen onder alle deelnemende gasten.
Naast de door HorecaMening.nl zelf ter beschikking gestelde prijzen verwachten het bedrijf van iedere ondernemer dat hij ieder kwartaal een waardebon beschikbaar stelt welke dan weer door Horecamening.nl wordt verloot.
De kosten
Een jaarabonnement op HorecaMening.nl kost een horecaondernemer 399 euro. Diverse horeca in de regio Utrecht en het noorden van Nederland heeft zich al aangesloten bij de online portal.
---
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

