Innovatie

Horecatrends: feminisering en doorleefdheid

Door de feminisering van het uit eten gaan, gaat groente de kaart bepalen. De inrichting moet doorleefdheid gaan uitademen.

(Photo: Hedonist @ SXC.com)

Dat is een deel van de boodschap die hospitality-trendwatchter Hans Steenbergen verkondigde op de Horecava. Follow the Money vatte zijn vooruitziende blik samen.

Groente

Volgens Steenbergen rukt de pan-Aziatische keuken op en daarin wordt relatief veel groente gebruikt. "In Duitsland groeit WakuWaku heel snel. Dat is een bio-wokketen die binnen vijf minuten fastfood-gerechten met veel verse groente en een klein beetje lokaal geproduceerd vlees serveert."
 
Feminisering

De opmars van groente komt volgens Steenbergen vooral door de 'feminisering van het uit eten gaan'. "Vrouwen gaan veel meer uit eten en dat zie je terug op de menukaart. Ze houden niet zo van een bloederige biefstuk met een zware rode wijn, ze eten liever iets lichters."

"In plaats van tachtig procent vlees met twintig procent groente, doen steeds meer chefs het andersom. Ook uit ecologisch besef trouwens."

Oud-Hollands
Nederlandse telers profiteren van deze trend omdat topchefs kiezen voor enorm verse, regionale producten. Ook komen allerlei vergeten, oud-Hollandse groentes zoals de pastinaak en schorseneer terug, aldus de trendwatcher tegen Follow the Money.

Doorleefdheid
Een andere trend die Steenbergen signaleert is doorleefdheid. Dit is volgens hem een reactie op de economische crisis. "De gasten hebben tabak van dat cleane, het spic en span dat je overal zag. Ze verlangen naar eerlijkheid, naar authenticiteit."

"Dat komt restauranthouders goed uit. Door de crisis is het aanbod van gebruikte spullen groot. Dat is niet armoedig. Ik zie het meer als vintage-chic."

Trendsetter
Ten slotte is Nederlands volgens Steenbergen een trendsetter als het aankomt op de ontwikkeling van horecaconcepten zoals Supperclub en La Place. Maar als het gaat over duurzaamheid en het van dichtbij halen van producten loopt het land volgens hem achter; vooral Duitsland is daarin verder.

Bron: Follow the Money.

---
Twitter-account
Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.
Facebook-account
Horeca Entree.