In het gloednieuwe Elicium van de Amsterdam RAI is vanochtend de Horecava 2009 geopend.
Sprekers bij de opening waren horecakenner Hans Steenbergen; chef-koks Jonnie Boer en Mario de Ridder; Joke van der Wijngaart, beursmanager van de Horecava; Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN); en Karel de Vos, juryvoorzitter van de Horecava Innovation Awards.
Trendwerelden
Steenbergen opende het geheel door in een gesprek met Van der Wijngaart en de chef-koks twee van de trendwerelden die de Horecava kent, toe te lichten: Feed my Need en Tickle my Senses. Beide werden geïllustreerd met een filmpje. In het filmpje over Feed my Need kwamen onder andere de twee volgende zinnen voorbij: 'Het voeden van mijn ego is net zo belangrijk als het voeden van mijn maag' en 'Laat jij je gasten bepalen hoe je menukaart er in 2009 uit moet zien?'
De twee chef-koks reageerden hierop. Jonnie Boer: "Vroeger werd heel veel gedaan vanuit het ego van de chef-kok. Tegenwoordig moet je wel tegemoet komen aan de gast, maar je moet ook durven de gast een beetje bij te leren." Collega Mario de Ridder over de eerstgenoemde zin: "Gasten komen inderdaad voor een totaalpakket en dat is extreem belangrijk. Die beleving aan de voorkant, dat samenspel."
Tickle my senses
Trendwereld Tickle my Senses werd geïllusteerd door zinnen als 'I want to trie before I die', 'I like food that explodes in my mouth' en 'I am falling in love with the beauty of food'. Boer en De Ridder gaven aan altijd al bezig te zijn met verschillende smaken. De Ridder: "We kunnen ook niet meer zónder verschillende smaken koken, gasten zijn niet anders gewend. Als je dat zou gaan weglaten, gaat het niveau achteruit."
In de papieren editie van Horeca Entree 18 zijn de vier trendwerelden al uitgebreid beschreven. Klik hier voor het artikel.
Cijfers
Daarna presenteerde KHN-directeur Lodewijk van der Grinten de economische cijfers van de horecabranche in 2008 en schetste hij de toekomst. Wijzend op negatieve ontwikkelingen zoals het rookverbod, de crisis, de regelgeving vanuit Brussel en oneerlijke concurrentie: "2009 zal zeker niet saai worden, dat beloof ik je". Klik hier voor het hele artikel (link volgt nog).
Innovation Awards
Ten slotte werden de Innovation Awards uitgereikt. Overall-winnaar was de Biercarré. Klik hier voor het artikel.

