Innovatie

Horecava 2010 vol met nieuwe initiatieven

De 2010-editie van de Horecava kent allerlei nieuwe initiatieven zoals het Kennisterras 'Helden en Toppers' en veel aandacht voor mvo.

Nieuw op de Horecava 2010 zijn: een centraal informatieplein op de werelden Buiten, Hotel en Nachtleven; de wereld Fastservice; het Kennisterras 'Helden en Toppers'; het Hygiëneplein; de jubileumaward voor innovatie.

Kennisterras
Op het Kennisterras delen helden en toppers uit de horeca hun ervaringen en expertise met de bezoekers. Zo zijn er de Meest Markante Horecaondernemers, oud-winnaars van de Gouden Koksmuts, de winnaar van de Meest Gedraaide Nederpophit en de jubilerende Meesterkoks.

Deelnemers van het Kennisterras zijn SVH, Koninklijke Horeca Nederland, Koksgilde/Gastvrijheidsgilde, Kenwerk, FNV Horecabond, CNV BedrijvenBond, De Unie, Bedrijfschap Horeca en Catering en Sena.

Hygiëneplein
Het nieuwe Hygiëneplein is bedoeld voor hygiëne in de horeca. Bezoekers vinden er schoonmaakmiddelen/-apparatuur en hygiëneartikelen voor toiletten, toiletinnovaties en oplossingen voor een optimale hygiëne in de keuken.

Wedstrijden
De jubileumeditie van de Gouden Koksmuts - de eerste editie was in 1960 - krijgt een extra feestelijk tintje. Ook houden de Gildes weer de wedstrijden voor het Meest Gastvrije Bedrijf, de Beste Gastvrouw/-heer, de Beste Kastelein én kookwedstrijden voor de combinatie Leermeester-Leerling en Jonge Koks. Met de nieuwe wedstrijdkeukens kunnen bezoekers tussen de koks doorlopen.

De Lekkerste Wedstrijden hebben een facelift gekregen: finalisten moeten nu bijvoorbeeld gelijktijdig hun broodjes bereiden.

Mvo

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) komt ook aan bod op de Horecava 2010. Allereerst gaat de Horecava het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Voor 7,50 euro reizen Horecavabezoekers met een NS-dagretour 2e klas vanaf elk NS-station in Nederland met de trein naar Amsterdam RAI. Voor wie toch met de auto komt is er filenetwerken naar de Horecava. Hiermee reist de bezoeker met een door hem vooraf uitgezochte reisgenoot naar Amsterdam.

Ook RAI Catering zet in op duurzaamheid. Tijdens de Horecava krijgt dit extra aandacht met het lunchmenu Hartverwarmend Amsterdam. Hier staan bijzondere ingrediënten van ambachtelijke producenten uit de regio Groot-Amsterdam op de kaart.

Nachtleven
De wereld Nachtleven trekt bezoekers naar het plein met een grote wand met gekleurde flessen en een stijlvolle bar. De verduisterde, sfeervol verlichte wereld toont de laatste trends in drank, beeld, geluid, inrichting en marketingconcepten.

Het paviljoen Proeven met Proost!, met de meer dan zeventig speciaalbieren, krijgt een nieuwe, eigentijdse uitstraling.

Hotel
De wereld Hotel heeft fair trade hoog in het vaandel staan met een complete Fairtradehotelkamer en een sessie over de mogelijkheden van fair trade. Andere thema’s zijn leiderschap en succesvol ondernemerschap. De sessies zijn toegankelijk voor alle Horecavabezoekers. Op Hotel staan tientallen leveranciers voor de hospitality-industrie.

Buiten
Buiten krijgt gezicht met een grote boom als blikvanger, veel groen gras op de vloer en een sfeervol houten terras. Buiten biedt ruimte aan leveranciers voor onder andere buitenmeubilair, food en drank voor het terras, buitenkeukens, overkappingen en parasols.

Markt
Op Markt presenteren tientallen producenten de vaak ambachtelijke, regionale en biologische producten uit binnen– en buitenland. Levensmiddelengroothandel De Kweker, mede-initiatiefnemer van deze wereld voor restaurateurs en koks, geeft kookdemonstraties met duurzame en biologische producten.

Fastservice
Fastservice geeft een aanzet tot een nieuwe wereld voor volgend jaar. Alle leveranciers staan in twee hallen bij elkaar. Nieuw is het duurzaamheidspaviljoen met informatie over welke stappen ondernemers in deze sector kunnen nemen. In dat kader vindt ook de verkiezing Meest Duurzame Fastservicebedrijf plaats.

Innoveer!
De tiende verjaardag van de Horecava Innovation Award krijgt een bijzondere jubileumverkiezing. Zeven van de 34 oud-winnaars zijn genomineerd waarbij de jury heeft gekeken naar het succes op langere termijn. De jubileumnominaties zijn samen met de nominaties van de 2010-editie te zien op de wereld Innoveer!.

Het Horecava Theater op Innoveer! staat bol van de trends: met een duurzame smaakles, de opkomst van non-alcoholische cocktails, de succesnummers van de Hospitality Style Awards en dagelijks de Innoveershow met trends uit binnen- en buitenland.

Praktisch
De Horecava 2010 vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in Amsterdam RAI en is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur. De toegang bedraagt 35 euro in de voorverkoop tot 4 januari op www.horecava.nl en 50 euro aan de kassa, allebei met een geldige inschrijving van de Kamer van Koophandel.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.