Nederlandse hotels lijken actiever, interactiever en persoonlijker te zijn geworden op Twitter.
Dat blijkt uit onderzoek van HF Research, het onderzoeksteam van Hotelierfocus.nl. Voor het onderzoek is het Twitter-gedrag van honderd Nederlandse hotels geanalyseerd.
De geselecteerde hotels waren zowel individuele als ketenhotels en bevonden zich in verschillende marktsegmenten.
Aantal berichten
Allereerst blijkt dat bijna de helft (48 procent) van de hotels in januari 2011 meer dan tien berichten plaatste, in oktober 2010 was dit percentage nog 34 procent.
In de periode van augustus tot en met oktober 2010 had 48 procent van de hotels minimaal één maand niet getweet. In de periode van november 2010 tot en met januari 2011 was dit percentage nog maar 36 procent.
Daarnaast nam het aantal hotels dat elke maand meer dan vijftien berichten verstuurde toe van vijftien naar 31 procent.
Interactie
Verder had dertig procent van de hotels in oktober 2010 één of meer 'interactie-tweets', in januari 2011 was dit 43 procent. Het aantal persoonlijke tweets steeg van twintig naar 36 procent.
68 procent van de hotels tweette in januari 2011 een speciale aanbieding; in oktober 2010 wasd dit nog 31 procent.
Volgers
Hoewel het aantal volgers niets hoeft te zeggen over het succes van een Twitter-account, kan het wel een indruk geven van het bereik. In januari hadden de hotels gemiddeld 298 volgers, in oktober 2010 lag het gemiddelde nog op 220 volgers.
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat een aantal hotels met ruim duizend volgers het gemiddelde fors omhoog stuwen. Meer dan een derde van de onderzochte hotels heeft ruim tweehonderdvijftig volgers.
Bron: Hotelierfocus.nl.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

