Innovatie

iTaste: whiskyworkshop via iPod

In de Nederlandse hotels van Novotel kunnen gasten vanaf 14 december genieten van een virtual whisky tasting.

Drie Schotse malts, één iPod en de begeleiding van een gerenommeerde whiskykenner vormen de basis van het zogeheten iTaste: een uniek concept waarbij hotelgasten voor 12,50 euro kennismaken met de gevarieerde smaak, de eeuwenoude historie en de eindeloze tradities die Schotland te bieden heeft.
Drankenproducent Diageo en Novotel introduceren het vernieuwende product hierna mogelijk ook in het buitenland.

De tasting
Het concept werkt als volgt. De gast neemt plaats aan de bar, vraagt naar de stijlvolle iPod, drukt op play en de whisky tasting gaat van start. Op de bar verschijnen ondertussen drie karakteristieke Schotse malts, die keurig worden neergezet op de bijbehorende ‘flavour map’.

In beeld (en geluid) verschijnt een Nederlandse Schot genaamd Gerrit Duit en de virtuele reis langs de rijke Schotse geschiedenis, talloze proefnotities en wereldberoemde distilleerderijen begint.

Het initiatief
iTaste is een initiatief van hotelketen Novotel in samenwerking met de Classic Malts Selection van Diageo. "De virtual tasting is ideaal voor een uiteenlopende groep gasten. Voor mensen die een goed glas whisky al kunnen waarderen, maar ook voor beginners", vertelt Rembert Vonk van Accor Hospitality Nederland.

Nieuwe kennis
Het idee van een virtual whisky tasting past volgens Jack Ruys, channel marketing manager van Diageo, uitstekend in deze tijd. "Nederlandse volwassenen zijn buitengewoon gretig als het gaat om nieuwe kennis. Bovendien is te zien dat door de economische omstandigheden kwaliteit steeds belangrijker wordt gevonden."

"Nu is whisky niet zomaar whisky, want iedere malt heeft een distinctieve smaak, die bijvoorbeeld qua fruitigheid, rokerigheid of alcoholpercentage fors kan verschillen van een ander. Wij willen mensen hierin graag zelf een voorkeur laten ontwikkelen en hen laten ervaren hoe het whiskyspectrum er grofweg uitziet. iTaste biedt hotelgasten een laagdrempelige manier om hierover in korte tijd veel op te steken."


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.