Innovatie

'Kok aan huis groeiende concurrent restaurant'

De populariteit van een kok aan huis als alternatief voor het restaurant stijgt. Althans, in de regio Den Haag.

Dat blijkt uit onderzoek van Out at Home, ondernemer in homecooking en -catering onder inwoners van Den Haag. In deze regio is meer dan zeventig procent van de inwoners bekend met het concept homecooking.

Bijna eenderde van de ondervraagden geeft aan reeds gebruik te maken van een kok aan huis in plaats van uit eten te gaan. Enkele zelfs met regelmaat.

Redenen
Als voornaamste reden om een diner door een kok aan huis te laten verzorgen noemen de respondenten het gemak in organisatie (37 procent) en de originele wijze waarop ze de gelegenheid kunnen vieren (dertig procent).

22 procent van de ondervraagden vindt een goede prijs-kwaliteitverhouding van doorslaggevend belang.

Rookverbod
Andere voordelen die veel worden genoemd zijn het persoonlijke element van een privékok en de originaliteit en culinaire kwaliteit van de gerechten. Ook het rookbeleid in horeca blijkt van invloed op de keuze voor een diner aan huis.

Uit eerder onderzoek door onderzoeksbureau Panelwizard (mei 2010) komen naast de kwaliteit, ook de prijs en de gezelligheid van een feestje thuis als voornaamste voordelen naar voren.

Prijzen
58 procent van de respondenten vindt dat een viergangendiner voor zes personen inclusief wijnarrangement tussen de 65 tot tachtig euro per persoon moet kosten. Twaalf procent zou tot honderdtien euro per persoon betalen.

Daarbij zijn originaliteit (23 procent), maatwerk (negentien procent) en service (vijftien procent) van de grootste toegevoegde waarde. Het persoonlijke contact met de kok is hierbij ook van belang.

Laag is de vraag naar biologisch verantwoorde ingrediënten, met een score van slechts zeven procent in de Haagse regio.

Bron: Out at Home, via Horecainspiratie.nl.
 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.