Pierre Wind lanceerde vandaag op de Horecava de campagne 'Duurzame vis op de kaart', voor de verduurzaming van het visassortiment in de horeca.
Dit is een initiatief van het Wereld Natuur Fonds, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Stichting De Noordzee (SDN), Marine Stewardship Council (MSC), Fishes, Euro-Toques en Stichting Vis & Seizoen, aan de
Vereisten
Het doel van de campagne is om meer duurzame vis op het menu in de Nederlandse horeca te krijgen. Aan horecabedrijven die willen meedoen, wordt onder andere het volgende gevraagd:
* Dat het MSC-certificaat wordt behaald en het MSC-logo op de menukaart wordt gebruikt.
* Dat het visaanbod op de menukaart voor dertig procent uit MSC-gecertificeerde vis bestaat.
* Dat er zoveel mogelijk voor vis uit de groene categorie (wild en kweek) van de VISwijzer wordt gekozen.
* Dat er altijd wordt gezocht naar de meest duurzame optie van de gewenste vissoort.
* Dat ernstig bedreigde vissoorten niet meer worden geserveerd.
* Dat er geen promotie wordt gemaakt voor 'lichtrode soorten'.
* Dat het personeel geschoold en geüpdatet wordt over MSC, de VISwijzer en Vis & Seizoen.
* Dat minimaal één medewerker de training 'Duurzaamheid & vis' volgt (zie hieronder).
Duurzaamheid & Vis
Horecagelegenheden die meedoen, krijgen een gratis training 'Duurzaamheid & Vis', profiteren zij van alle aandacht die de campagne genereert, krijgen zij een toolkit met communicatiemiddelen voor in het restaurant, een certificaat van deelname, vermelding op de website van de campagne en ondersteuning bij media-activiteiten.
Award
Onder de horecagelegenheden die reeds meedoen met 'Duurzame vis op de kaart' wordt tijdens de Horecava de 'Duurzame vis op de kaart'-award uitgereikt. Overigens zijn er ook diverse workshops met duurzame vis op de Horecava (op Markt).
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

