Innovatie

'Massaproductie ontneemt magie restaurants'

Massaproductie heeft de magie en romantiek bij menig klein restaurant weggehaald. Dat moet worden omgedraaid.

Dat zegt trendwatcher Andreas Oerlemans tegen Voedingsmiddelentechnologie. Hij stelt dat massaproductie wel heeft gezorgd voor de huidige tegenbeweging van consumenten die kleinschaliger, geproduceerd voedsel willen. Hoewel in het wereldje van food veelvuldig gesproken wordt over duurzaamheid en lokale leveranciers, is de massa nog niet bereid daar meer voor te betalen.

Volgens Oerlemans moet het initiatief meer vanuit de horeca komen en moet juist de voedingsmiddelenindustrie 'op zoek naar het verhaal achter het eten'. De magie moet zodoende weer teruggebracht worden bij massaproducten.

Sociale media
Een goed voorbeeld volgens Oerlemans is Willem&Drees dat producten van de boer in de buurt naar de supermarkt in de buurt brengt. Verder kunnen volgens hem sociale media een uitkomst zijn om gezond, verantwoord en lekker eten meer onder de aandacht te brengen.

Bedrijven kunnen hier het verhaal achter het product vertellen.

Kookprogramma
Ook een uitkomst is een dagelijks kookprogramma op televisie met gevarieerde recepten met verse producten die gewoon in de supermarkt te krijgen zijn. Rondom het dagelijks koken kan ten slotte voorlichting gegeven worden zonder belerend te zijn; de voedselindustrie zou dat collectief moeten oppakken.

Bron: Voedingsmiddelentechnologie, via RetailActueel.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.