Merroir is hét culinaire trendwoord van 2009. Flirttender is gekozen tot het ergste.
Het zijn zodoende de twee uitersten van de nieuwe, culinaire begrippen die foodtrendwatcher Marjan Ippel wekelijks op Zestz toelicht onder de noemer 'Foodlingo'.
Daarbij worden begrippen behandeld als coffee pairing, 'droge' cappuccino, microbatch, mangalitsa en farmwashing.
Merroir
Merroir is de nautische variant van terroir. Terroir staat voor een complex van factoren, bepalend voor de smaak van een gewas of dier zoals de bodem waarin of -op ze groeien, de ligging en klimaatomstandigheden. In het geval van merroir dus de zee, de stromingen, de nabijheid van land en bodem en de bodemsoort.
"Immers, ook zeebewoners als oesters en zeeasters sponzen als een druif alle smaken uit de bodem op", aldus Ippel. "Dit is alleen veel minder bekend dan het - vooral in Franse wijnkringen heilige - terroirfenomeen, dat zich in 2009 op zijn beurt uitzaaide van wijn naar thee, chocola en koffie."
Het trendgevoel
Merroir geeft volgens Ippel het trendgevoel van het afgelopen culinaire jaar weer. "Daarin gingen we namelijk steeds meer terug naar basiswaarden als smaak en lokaliteit."
"Bovendien is het een verrijking van de culinaire taal", aldus de hoofdredacteur van Zestz, Ronald de Nijs.
Flirttender
Flirttender werd gekozen tot ergste, culinaire woord van 2009. "We zijn überhaupt niet dol op door reclamebureaus bedachte ‘leukigheden’ teneinde een product ludiek onder de (pers)aandacht te brengen. Wij troffen een dieptepunt in flirttender, een door marketeers van de Spaanse likeur Licor 43 bedachte term voor een bartender ‘die flirt met zijn gasten en op die manier echt contact maakt’. Let vooral op het woordje ‘echt’."
Kandidaten
Andere kandidaten voor deze benoeming waren: twunch (lunch met twitteraars), drunch (samentrekking van diner en brunch, zelf weer samentrekking van breakfast en lunch), carborexia (ziek zijn van je dagelijkse ecologische voetafdruk) en eetrosé (geen rosé om op te eten, zoals de woordvorming suggereert, maar voor bij het eten).
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

