In alle Family-vestigingen wordt vanaf medio november de nieuwe formule ingevoerd. Hier werd al mee geëxperimenteerd bij een pilot-vestiging.
Family-cafetaria's is onderdeel van FHC Formulebeheer. Bij een vestiging in Nieuw-Vennep genaamd Vitaria-Eeterij werd al ruim anderhalf jaar geëxperimenteerd met de nieuwe formule.
Hier steeg de omzet in vergelijking met 2009 met veertig procent.
Vitaliteit
De naam Vitaria-Eeterij moet duidelijk maken dat het niet om een gewone cafetaria, fastservice- of petit-restaurant gaat. "De benaming vitaria roept associaties op met vitaliteit en vitamines", aldus een woordvoerder.
"Terwijl – waarschijnlijk door de dubbele e - bij eeterij al gauw het beeld opdoemt van een gemoedelijke eetgelegenheid, waar een goed gevulde maag gegarandeerd is."
Pijlers
De pijlers van de nieuwe formule zijn vers, gezond en duurzaam. Het versaspect komt naar voren in onder andere de verse fruitsalade die standaard bij een kindermenu geserveerd wordt, het dagelijks vers dat in de keuken gebruikt wordt, vers gedraaid schepijs en het saladebuffet waar onbeperkt gebruik van gemaakt kan worden.
Dat laatste geldt ook voor de afhalers. "Voor zover bekend is deze extra service in de vorm van een saladebuffet tot nu toe uniek in de cafetariasector."
Assortiment
Verder heeft de zaak een uitgebreid assortiment aan vegetarische snacks, vissnacks, verse (maaltijd)salades, grillspecialiteiten, à la minute gewokte groenten en vele broodsoorten.
Op korte termijn wordt dit assortiment uitgebreid met bijvoorbeeld een biologische kroket en halal-snacks.
Duurzaam
Een ander speerpunt in het beleid van Family-nieuwe-stijl is duurzaamheid. Bij de selectie van de fabrikanten is kritisch gekeken naar de mate waarin deze duurzaam ondernemen. Zo verwerkt Family uitsluitend biologisch geteeld en dus onbespoten fruit.
Ook is gekozen voor plastic verpakkingsmaterialen omdat die per saldo het milieu minder belasten dan biologisch afbreekbare of recyclebare alternatieven. Overigens wordt het plastic verpakkingsmateriaal uitsluitend gebruikt voor afhaalbestellingen.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

