Nederlandse ondernemingen nemen nauwelijks maatregelen die leiden tot veranderingen in de bedrijfsstrategie.
Een en ander blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder 850 bedrijven in 29 verschillende landen. Van de onderzochte Nederlandse ondernemingen denkt slechts 24 procent de komende 12 maanden veranderingen in de strategie door te voeren.
Wereldwijd voorziet vijftig procent van de ondernemingen het komend jaar wijzigingen in de bedrijfsstrategie als gevolg van de crisis.
Toekomst
Ook op de langere termijn blijken Nederlandse bedrijven geen ingrijpende wijzigingen in de strategie te voorzien. Slechts één op de vijf ondernemingen verwacht de komende tien jaar strategische veranderingen.
Internationaal ziet ruim de helft van de onderzochte bedrijven op de lange termijn strategische veranderingen als gevolg van de kredietcrisis. Vooral bedrijven in Azië doen dit.
Europa
Bedrijven in Europa voeren in veel mindere mate veranderingen door als gevolg van de kredietcrisis. Bedrijven in België, Hongarije en Groot-Brittannië gaan relatief alert om met de crisis, waarbij Ierland met 63 procent van de bedrijven het hoogst scoort.
Maatregelen
"Van de onderzochte Nederlandse bedrijven die strategische veranderingen zullen doorvoeren ziet de helft zich hiertoe genoodzaakt door het gewijzigde consumentengedrag", constateert William Koot van KPMG Advisory. "De belangrijkste maatregelen die de bedrijven nemen zijn het invoeren van programma's om de kosten te beheersen en het doorvoeren van veranderingen in de keten en de inkoop."
Toekomst
Van de Nederlandse bedrijven die op de lange termijn strategische veranderingen verwacht, overweegt zestig procent een nieuw businessmodel of nieuwe producten. Slechts twintig procent overweegt zich te gaan richten op andere geografische markten.
"En hoewel de investeringen dit jaar redelijk op peil zullen blijven, verwacht een meerderheid een forse daling van de investeringen in 2010. Niet meer dan acht procent verwacht volgend jaar een toename van de investeringen, één op de vijf bedrijven ziet de investeringen pas in 2011 groeien."
Geen antwoord
Het is volgens Koot opvallend dat vooral bedrijven in Europa aangeven dat zij deze crisis dermate uniek vinden dat zij er eigenlijk geen antwoord op weten. "Wereldwijd houdt vijftien procent van de bedrijven deze opvatting erop na. In Europa ligt dit percentage echter op veertig procent."
"Vooral in Europa houden de bedrijven vast aan het ingrijpen van de overheid om de economie te vernieuwen, bijvoorbeeld door een betere regulering van de financiële sector."
Van de onderzochte Nederlandse ondernemingen vertrouwt twintig procent op maatregelen van de overheid. In Japan echter vinden de bedrijven dat kostenreductie voor de oplossing moet zorgen alsmede beter risicomanagement.

