Innovatie

Onderzoek naar invloed geur op gasten

Het Restaurant van de Toekomst in Wageningen en AllSens Geurbeleving onderzoeken samen de effecten van geur op gasten.

75 procent van de dagelijkse emoties wordt bepaald door wat geroken wordt. Daarom wordt in het restaurant onderzoek gedaan naar onder andere bij welk geur(en) en welk geurniveau de gast zich ontspannen voelt, hij eetlust krijgt of wanneer hij zich geconcentreerder en vitaler voelt.


Daarvoor krijgt het restaurant hulp van AllSens, specialist op het gebied van geurbeleving en -marketing. Eigenaar Hans Burgers: “Ik voel het als een eer om deel te nemen aan zo'n werelds project. Erg prettig is dat de effecten van geur straks ook door Nederlandse wetenschappers van de Wageningen Universiteit duurzaam worden onderzocht. Het is een kans om als je als specialist te onderscheiden.” Het bedrijf levert geursystemen onder andere aan Hotels van Oranje, Van der Valk Hotels, Amsterdam American Hotel, Claus Event Center, Media Markt, Super De Boer, JVC, Auping, Future Center en Rotterdam Port Experience.


Het restaurant bestaat speciaal om onderzoek te doen naar gasten onder geconditioneerde omstandigheden en is een onderdeel van de Wageningse Universiteit.