Innovatie

'Online reserveren restaurants neemt vlucht'

Bij restaurants die via internet gereserveerd kunnnen worden, gaat inmiddels twintig procent van het totale aantal boekingen online.

Dit concludeert het online reserveringssysteem SeatMe op basis van een analyse onder de tweehonderdvijftig restaurants op haar eigen platform over de eerste zes maanden van dit jaar.

Verschillen
De verschillen tussen de onderzochte restaurants zijn behoorlijk. Bij het restaurant met het grootste aandeel online reserveringen gaat het al om de helft van het totaal.

De verschillen tussen het aantal online reserveringen per restaurant hangen niet zozeer samen met de vestigingsplaats van het restaurant maar wel met de kwaliteit van de eigen website van het restaurant en de vindbaarheid van de reserveringsmogelijkheid hierop.

Ook de doelgroep van het restaurant speelt een rol, zo concludeert Seatme.

Achterstand
Uit de analyse blijkt verder dat restaurants de achterstand op dit gebied ten opzichte van bijvoorbeeld hotels aardig inlopen. SeatMe verwacht op basis van haar analyse dat het aandeel van de online reserveringen in de komende twaalf maanden kan groeien tot 25 procent van het totaal (onder restaurants die online reserveren aanbieden).

Kostenbesparing
Ten slotte concludeert SeatMe dat restaurants door het automatiseren van de online reserveringen (bijvoorbeeld via SeatMe) veel kosten besparen, onder andere op het personeel. SeatMe zal voortaan iedere zes maanden een update publiceren van haar onlinerestaurantreserveringen-monitor.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.