Intercontinental Hotels Group (IHG) voorspelt een tiental trends voor 2010 op het gebied van zaken- en ontspanningsreizen.
Deze zijn uitgesproken door Nick Rich, IHG-director of consumer insights voor Europa, Midden-Oosten en Africa. Dit schrijft TourPRess Holland.
Trouwe reizigers
Nu de reisbudgetten kleiner zijn, spelen zakenreizigers en toeristen op veilig bij de keuze van hun bestemming, luchtvaartmaatschappij en hotel.
"Dit jaar merkten we dat meer gasten terugkeren naar hotels waar ze eerder al verbleven. We verwachten dat deze tendens zich zal doorzetten in 2010 aangezien reizigers zich aangetrokken voelen door 'het hotel waar ze weten wie ik ben'."
Deze tendens steunt op twee factoren. De eerste is de toenemende populariteit van merken: consumenten gaan op zoek naar de veilige, gekende namen die zij vertrouwen omdat ze weten wat ze kunnen verwachten, waar ook ter wereld.
De tweede is dat consumenten beslissingen nemen op basis van waarde en niet alleen van prijs. Gewiekste gasten verwachten meer in ruil voor hun trouw.
Altijd bereikbaar
Nu de consumententechnologie steeds sneller evolueert en de gemiddelde mens iedere dag gemiddeld 850 pond aan gadgets meesleurt, is bereikbaar blijven cruciaal voor reizigers.
"De ontwerpers en uitbaters van hotels passen zich aan om gelijke tred te houden met de technologische ontwikkelingen. Volgens ons gaat het niet zo zeer om het aanbieden van de nieuwste gadgets in hotels, maar om de manier waarop de hotels zelf de technologie gebruiken om de gast een betere totaalervaring te bieden. Van gebruiksvriendelijke websites met een eenvoudige boekingsprocedure tot de ervaring bij het inchecken.
Ook Twitter biedt hotels de kans om meer gasten te bereiken, aldus Rich.
‘Luxury snacking’
In 2009 beschikken mensen over een kleiner budget om te besteden, maar dat betekent niet dat ze zichzelf niet meer willen verwennen. "We merken een stijging van het ‘luxury snacking’ of korte luxetrips."
"En hoewel het reisbudget het voorbije jaar onder druk stond, maakten we kennis met een nieuw soort gewiekste gast die profiteert van de scherpe tarieven en evenveel besteedt als vroeger, maar op zoek gaat naar meer luxe voor zijn geld."
‘Bleisure’-trend
Een van de grotere trends in 2007-2008 was volgens IHG ‘bleisure’: zakenmensen die hun zakenreis met een paar dagen verlengden en vaak hun partner of een vriend uitnodigden om hen te vergezellen.
"Deze tendens hield relatief goed stand. Het aantal Europese reizigers die aan hun zakenreis een toeristisch verblijf koppelden, steeg tot 6,7 miljoen volwassenen, waarvan 70 procent in hetzelfde hotel verbleef tijdens de verlengde trip.
‘Staycation’
"Binnen het Verenigd Koninkrijk telden we het voorbije jaar 2,6 miljoen extra reizen. Ondanks de tegenstrijdige berichten lijkt deze trend zich door te zetten nu gezinnen de geneugten van ‘staycationing’ in het Verenigd Koninkrijk opnieuw ontdekken."
IHG verwacht dat deze stijgende trend van binnenlandse reizen zich ook in 2010 zal doorzetten.
"We zijn ons bewust van de noodzaak om ons te richten op hardwerkende gezinnen met een beperkt budget. Met initiatieven zoals gratis verblijf en gratis maaltijden voor kinderen proberen we de financiële druk wat te verlichten."
Pop-ups en ‘third spaces’
Verder verwacht Rich dat er steeds meer zogeheten pop-uphotels zullen opduiken op muziekfestivals, grote sportevenementen en outdoor-activiteiten. Of zelfs ad hoc-ontmoetingsruimten wanneer daar vraag naar is. "Dit biedt merken de kans om de hotels naar de gasten te brengen in plaats van beperkt te zijn door de locatie van hun gebouw."
Het concept ‘third space’, waar Starbucks de voorvechter van is, biedt hotels de kans om hun openbare ruimtes open te stellen als ontmoetingspunten voor de gemeenschap.
"In de achttiende eeuw waren herbergen het hart van de lokale gemeenschap, een plek waar mensen elkaar konden ontmoeten, nieuwtjes konden uitwisselen en zaken konden doen. De hedendaagse hotels zouden hun ruimte kunnen aanbieden voor dit soort toepassingen."
Goed ontbijt
"Iedereen weet dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Veel reizigers weten echter ook dat een ontbijt in een hotel een erg duur supplement kan betekenen op een op het eerste gezicht goedkoop kamertarief. Slechts 65 procent van de hotelgasten ontbijt dan ook regelmatig tijdens hun verblijf in een hotel."
Ook heeft onderzoek aangetoond dat gasten een grotere keuze aan gerechten willen bij het ontbijt. "Zelfs de meest doorwinterde zakenreiziger wil niet elke dag spek met eieren. Het is dus heel belangrijk dat we een ontbijt aanbieden voor alle smaken en diëten."
Nieuwe horeca-hotspots
Ook voorspelt Rich nieuwe hotspots voor horeca. "Het oosten van de Middellandse Zee deed het goed in 2009. Voor de toekomst zullen de volgende gebieden uitgroeien tot echte horeca-hotspots: Sint-Petersburg, Moskou, gebieden in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, Turkije en de minder bezochte delen van het Midden-Oosten."
Vrouwelijke reiziger
In 2007 opende het eerste hotel alleen voor vrouwen de deuren in Saudi-Arabië. Door de stijgende aantallen vrouwelijke zakenreizigers zijn er plannen om dat concept verder uit te bouwen, aldus IHG.
In de rest van de wereld zal er meer aandacht besteed worden aan de behoeften van vrouwelijke gasten. Van aankomst en check-in tot ontspanningsmogelijkheden en badkameruitrusting tot inrichting van restaurants en openbare ruimtes.
"volgens ons zijn er nog meer manieren om te zorgen dat de eenzame vrouwelijke zakenreiziger zich meer ontspannen en veiliger voelt dan vroeger."
Slapen en productiviteit
Door de daling van de zakenreizen en de minder frequente maar kortere en intensievere vergaderingen, staat de zakenreiziger onder een grotere druk om te presteren. Zodoende heeft IHG zelf wat tests gedaan over de invloed van slaap en voeding op de productiviteit.
"Ook hebben we in de Verenigde Staten een nieuw Sleep Advantage-programma uitgetest om onze gasten te helpen om beter te slapen." Na zes maanden onderzoek bleek dat de gasten beter sliepen, wat resulteerde in een betere productiviteit de volgende dag.
In 2010 introduceert IHG Sleep Advantage door heel Europa. "In 2010 zullen we voor vergaderingen ook maaltijden met een lage glycemische index aanbieden zodat zakenreizigers actief blijven tijdens de vergaderingen en geen dipje krijgen na het eten."
Bron: TourPRess Holland.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

