Innovatie

Synergie door samenwerking horeca en cultuur

Samenwerking tussen horecazaken en culturele instellingen kan bij beide partijen extra inkomsten genereren.

Horecagelegenheden kunnen het succes van culturele instellingen vergroten doordat zij extra inkomsten genereren. Omgekeerd verleidt cultuur bezoekers om langer in een gebied door te brengen en meer uit te geven.

Werking
Dat zegt Marcel van Wolferen, sinds 1985 actief met formule-ontwikkeling, implementatie, sanering en herstructurering op het gebied van eten en drinken. Goede horeca versterkt en ondersteunt volgens hem de identiteit van de culturele instelling, versterkt daardoor de waarde van het culturele merk, draagt bij aan de exploitatielasten, verleidt bezoekers tot herhaalbezoeken, draagt bij aan de beleving en waarde van de culturele programmering en maakt diverse inkomstenstromen voor de exploitatie van een gebouwen mogelijk.

Partners

Geschikte partners voor culturele instellingen zijn succesvolle chef-koks/ondernemers als bijvoorbeeld Alain Ducasse, Gordon Ramsay, Jonnie Boer en Sergio Hermans, aldus Van Wolferen. Restaurants moeten wel vroeg opengaan en tot laat open blijven voor mensen die naar een voorstelling gaan.

Ook is flexibele bediening nodig en een intieme sfeer.

Bron: MMNieuws, via RetailActueel.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.