Innovatie

't Vosje Meest Duurzame Fastservicebedrijf

Eetpaleis 't Vosje uit Rosmalen is verkozen tot Meest Duurzame Fastservicebedrijf van Nederland.

Dat werd vandaag bekendgemaakt op de Horecava. Tweede werd Kwalitaria Gennep en derde werd McDonald's Zwolle-Noord.

De wedstrijd
Er waren in totaal zes finalisten, die waren gekozen uit meer dan vijfhonderd inzendingen. De wedstrijd is een initiatief van Nederland Schoon, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Depa Disposables.

Jurylid Rob Geus zei 'heel erg blij te worden' van alle finalisten. "Iedereen is winnaar vandaag, als je bij de laatste zes van de vijfhonderd hoort. Met deze campagne hebben we een grote stap gezet voor een beter imago van de fastservicesector, want dat is soms nog steeds negatief."

't Vosje
't Vosje won omdat het bedrijf als geen ander in staat is op een voor gasten begrijpelijke wijze duurzaam te ondernemen. Dit door verse en gezonde alternatieven te bieden en afvalbakken te plaatsen op het nabijgelegen parkeerterrein.

Ook is de horecazaak een groot pleitbezorger van verantwoord frituren, maakt het gebruik van verpakkingen van gerecycled materiaal en schenkt het Fairtrade-koffie.

Personeelsbeleid
De jury was bovendien zeer te spreken over de duurzame manier waarop het bedrijf het personeelsbeleid heeft vormgegeven. Dankzij een uitgebreid intern en extern opleidingstraject en prima faciliteiten is de ondernemer in staat de continuïteit van het bedrijf op duurzame wijze te garanderen.

Juryvoorzitter Jos van Alphen: "Het sterke punt van dit bedrijf is dat het in staat is om duurzaam te ondernemen, zonder dat dit enorme investeringen vergt voor technische aanpassingen achter de schermen. Aanpassingen die voor de gast niet zichtbaar zijn of nog niet begrepen worden. Dit bedrijf is kortom een aansprekend voorbeeld van praktisch omgaan met het voor gasten soms lastige thema van duurzaamheid."

't Vosje won een bokaal, een cheque ter waarde van tweeduizend euro en een jaar lang gratis, duurzame disposables van Depa.

Kwalitaria
Kwalitaria Gennep is al jarenlang voorloper op het gebied van duurzaamheid. Zo plaatste de ondernemer zonnepanelen op het dak en staat in de zaak een ingenieuze machine waarmee de warmte die vrijkomt bij het bakken van friet en snacks, gebruikt wordt voor de verwarming van het pand.

Ook het voorkomen van afval staat hoog op de agenda. Zo serveert het bedrijf snacks en friet bijvoorbeeld op porseleinen servies. Het afval dat toch ontstaat, wordt gescheiden ingezameld.

McDonald's
De recentelijk verbouwde zaak van McDonald's Zwolle-Noord voldoet volgens de jury aan alle eisen die moderne gasten hebben op het gebied van fastservice: een breed assortiment en een stijlvolle en aantrekkelijke uitstraling.

Het bedrijf is zeer actief op het gebied van scheiden van afvalstromen waarbij de drie r's centraal staan: reduce, re-use en recycle. Daarnaast investeert het bedrijf fors in het opleiden van medewerkers.

Geus: "De ondernemer is zo ontzettend gemotiveerd, hij heeft echt overal over nagedacht in de breedste zin van het woord. Zo heeft hij iemand een keer undercover naar zijn zaak laten komen om te controleren op zwerfafval."

Inspiratiebronnen
Van Alphen: "De nummers 1, 2 en 3 zijn stuk voor stuk inspiratiebronnen voor andere bedrijven in de sector die het thema duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Gezien het feit dat ruim vijfhonderd bedrijven zich inschreven voor de verkiezing en gedurende de looptijd ruim duizend special NederlandSchoon-afvalbakken verspreid zijn onder fastservicebedrijven, kunnen we stellen dat duurzaamheid leeft binnen de fastservicesector."

Geus: "Dit jaar zijn we dik over de vijfhonderd bedrijven heengegaan. Hopelijk is dit een opzetje naar veel meer en kunnen deze ondernemers hun collega's motiveren. Want dat kunnen ze heel goed."

Ook KHN-directeur Lodewijk van der Grinten sprak ten slotte kort zijn lof uit over deze duurzaamheidswedstrijd.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.