Innovatie

Tijdslimiet voor Amerikaanse restaurantgasten

Steeds meer restaurants in New York stellen een tijdslimiet in waarin gasten hun diner moeten verorberen. Om 2 redenen.

Dat schrijft Mail Online. Ten eerste willen de horecazaken vertragingen voorkomen zodat gasten die geboekt hebben op tijd kunnen eten. Bovendien moet het ervoor zorgen dat de gasten die aan het eten zijn niet worden aangestaard door (hongerige) anderen die nog zitten te wachten.

Herinnering

Zelfs de meest dure restaurants vertellen hun gasten inmiddels dat ze 2 uur hebben van aankomst tot vertrek. Gasten die na zo'n tijdslimiet nog bezig zijn met het dessert en weigeren van hun tafel op te staan, worden herinnerd aan het officiële beleid.

De maatregel heeft er inmiddels toe geleid dat gasten 2 keer zo snel dineren.

Trots gevoel
Eén van de restaurateurs die de maatregel hanteert zegt dat het de enige manier is waarop ze kan werken. "Daarbij: de meeste gasten redden het wel en voelen zich bovendien trots als ze klaar zijn binnen de limiet."

Een ander restaurant schafte speciaal kleine tafels en niet-comfortabele stoelen aan om mensen onbewust aan te moedigen snel weer weg te zijn.

Onwelkom

Eén horecaondernemer is het er niet mee eens. "Ik denk niet dat de gast zich welkom voelt en graag terugkomt als je hem het gevoel geeft dat 'ie wegmoet. We zitten in de gastvrijheidsbranche, niet in de fastfoodsector."

Nuancering
Ten slotte een restaurateur die het één en ander nuanceert. "Ik denk dat zo'n tijdslimiet het overwegen waard is voor veel restaurants in New York. Voor sommige zaken is het nutteloos: als hun keuken bijzonder genoeg is, zullen ze betalende, al zittende gasten niet onwelkom willen laten voelen of opjagen."

"Maar voor meer casual plekken kan het werken. Dan wel meer als iets dat als suggestie op de kaart wordt gezet en wordt toegelicht door het personeel, dan als keiharde, te hanteren regelgeving."

Gordon Ramsay
De tijdslimiet werd in 2006 voor het eerst in het leven geroepen door Gordon Ramsay in 1 van zijn restaurants in Londen. Hij hield er echter snel mee op toen de klachten binnenstroomden. Nu heeft het z'n comeback, met New York als leidende stad.

Bron: Mail Online. Afbeelding: Jean Scheijen, Vierdrie.nl.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.