Seizoensproducten, vreemd fastfood, pop-uprestaurants, sous vide en rauwe melk zijn dé foodtrends van 2010.
Dat signaleert Time Magazine in 'The Top 10 Everything of 2010', waarin ze van vijftig onderwerpen een top tien heeft gemaakt.
De natuur
De eerste foodtrend rept over het teruggaan van chefs naar de natuur, op een manier die volgens Time varieert van het sublieme tot het belachelijke. Subliem als het gaat over het gebruikmaken van bijvoorbeeld seizoensproduten en daktuinen.
Het wordt volgens Time echter belachelijk als een bepaalde chef oceaanwater laat invliegen om zijn vis mee te bereiden - wat dus echt gebeurd is.
Lokaal
Trend twee heeft te maken met het dichtbij inkopen van producten, in de Verenigde Staten bijvoorbeeld bij 'greenmarkets', tuinders en kleine boerderijen. "Misschien is niet alles wat je eet binnen vijftig mile van je huis of restaurant te verkrijgen, maar de dagen dat we er niet om gaven waar het eten vandaan komt, lijken voorbij te zijn", aldus Time, daarbij ook verwijzend naar het stukje over het oceaanwater.
Amerikanen, alsmede de supermarkten aldaar, zijn het in ieder geval op z'n minst gaan waarderen dat hun voedselconsumptie niet start bij de supermarkt.
Southern
In de Amerikaanse gastronomie is verder sprake van een southern-foodtrend, waarbij vooral varkens een rol spelen. Niet alleen houdt een hele generatie Amerikaanse chefs zich hiermee bezig, ook slagers en koks willen het liefst naar het zuiden afreizen met hun messen.
Fastfood
Trend nummer vier behelst het tegenovergestelde van gezond. "De industrie produceert nu vreemdere en gruwelijk ongezondere creaties dan waar de voorouders van de branche ooit van droomden." Zoals een pizzaburger met 2.530 calorieën of een sandwich die is gemaakt van twee gefrituurde kippenborsten (afbeelding).
"2010 zal de boeken ingaan als het jaar waarin fastfood surrealisme tegenkwam - en het resultaat was heerlijk."
Pop-uprestaurants
Pop-uprestaurants zijn trend nummer vijf. "Het grootste probleem bij het starten van een restaurant in recessietijd is niet de keuze voor het soort voedsel, hoe het personeel te betalen of gasten uit eten proberen te krijgen, maar behelst de kosten van de fysieke opening van de zaak. Dus waarom zou je?"
Zo neemt chef Ludo Lefebvre bijvoorbeeld steeds tijdelijk kleine, lokale eetzaken over en verspreidt hij via sociale media waar dit pop-uprestaurant dan is gevestigd. "De buzz is overweldigend, de schuldenzwaarte niet-bestaand. In de toekomst zullen dit soort dingen vaker gebeuren."
Geroezemoes
De zesde trend is er één van een veranderde manier van omgaan met en consumeren van culinair nieuws. Waar vroeger de relevante media voorschreven wat de Amerikanen over voedsel lazen (waar de voedselindustrie ook blij mee was), zijn er nu blogs, Twitter, Facebook, Foursquare en (vooral in Amerika) Yelp.
"Die kanalen hebben de foodmedia veranderd in een uitgestrekte, krachtige en vaak domme samenloop van opinie, nieuws, beschuldiging en waardering - 'zoals het geroezemoes van een grote groep bijen'.
Dude food
De zevende trend omschrijft Time als 'dude food'. Het slaat op mensen die gigantisch veel voedsel naar binnen werken en het feit dat mensen daar graag naar kijken. En het ontstaan van kookboeken als 'Cook to bang'.
Volgens Time geven het Food Network's Gui Fieri en Travel Channel's Adam Richman wel het beste voorbeeld van de trend met hun enthousiasme over chili en het eten van megamaaltijden.
Koffie
Verder is Starbucks alweer voorbij, aldus Time. Trend nummer acht gaat namelijk over een nieuwe golf van koffie-importeurs en -branders die voor Starbucks zijn wat Starbucks was voor Maxwell House. Het gaat om het serveren van Fairtradekoffie van sterk regionale herkomst en met de smaak van een specifiek terroir.
Daarbij nemen Blue Bottle, Intelligentsia, Counter Culture en bovenal Stumptown het voortrouw.
Sous vide
De sous-videtechniek waarmee vacuüm gekookt wordt, is volgens Time de grootste revolutie in het koken sinds de gasoven en dus de negende trend. Hiermee kunnen koks alles perfect bereiden wanneer ze willen en zonder (veel) moeite. Sous-videapparaten worden nu ook steeds meer beschikbaar voor thuiskoks. Het zijn de Apple-II's van het koken, aldus Time.
Rauwe melk
Het begon als (openlijk) wantrouwen tegen de overheid en The Food and Drug Administration voor haar 'koppige (en eventueel mysterieuze) homogeniseatiebeleid'. Maar nu is rauwe melk de tiende trend in de Amerikaanse, culinaire wereld.
"Rauwe milk is verworden tot een 'illegale' must-have, tot medische marihuana voor de culinaire wereld."
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

