Innovatie

Tips voor Facebook-pagina's restaurants

Veel restaurants die op Facebook zitten kunnen hier nog veel meer uithalen. Ervaringsdeskundigen geven 13 tips.

De tips zijn samengesteld door Mashable die sprak met mensen uit de gastvrijheidsbusiness die het goed doen op sociale media.

Transparantie

De eerste tip is: wees transparant. Dat houdt in het níet verwijderen van negatieve recensies, maar hier juist actief op reageren en het probleem oplossen. "Dat onderscheidt een slecht restaurant van een goede."

Daarnaast houdt transparantie in dat (bekende) mensen met bijvoorbeeld veel Facebook-vrienden niet moeten worden voorgetrokken; elke (potentiële) gast is even belangrijk.

Reageren
De tweede tip is: reageren, betrokkenheid laten zien. "Beantwoord vragen en ga in op (negatieve) reacties. Zeg desnoods alleen bedankt, onderschat de waarde daarvan niet."

Iets leren
Restaurants hebben verder de prachtige mogelijkheid om dingen online te zetten waar gasten iets van kunnen leren. Zoals producten laten zien, recepten geven, de herkomst van een gerecht beschrijven of een video plaatsen waarin koks bezig zijn.

"Mensen zijn meer dan ooit nieuwsgierig naar waar hun voedsel vandaan komt, hoe vers en/of duurzaam het is."

Producten
Tip nummer 4 is om foto's te maken en plaatsen van de producten waar een restaurant mee werkt, of van de uiteindelijke gerechten. "Dan krijgen mensen er zin in. Verzeker je er wel van dat het er (ook) appetijtelijk uitziet op de foto."

Verkoopkanaal
Een andere les die Mashable geeft is: gebruik Faceboook niet (alleen) als verkoopkanaal. "Denk na over uw merk en creëer dan een juiste mix van promoties, speciale aanbiedingen, informatieve zaken, klantenservice, betrokkenheid, et cetera."

Nieuws delen
Tip nummer 6 is het delen van positieve zaken die over het restaurant worden gezegd. "Meer publiciteit betekent meer gasten en dat geeft een sneeuwbaleffect zolang je gerechten goed zijn en je service excellent."

Pronken
Verder raad Mashable te pronken met alle sociale, online activeiten. "Heb minstens een Twitter- en Facebookaccount en maak eventueel ook een blog of een applicatie. Al die zaken moeten dan worden gepromooot op je Facebook-pagina."

Consistent
Tip nummer 8 is om zowel online als offline consistent te zijn. "De informatie die je als restaurant naar buiten brengt, moet overal hetzelfde zijn. Of een gast nu iets op Facebook vraagt of in het restaurant zelf."

Weggeven
De volgende tip is om niet te véél weg te geven. Hoewel restaurants de mogelijkheid hebben om relatief vaak iets weg te geven, is dit niet wenselijk. "Te vaak te veel weggeven kan je product in waarde laten zakken. Dan willen gasten op den duur niet meer het volle pond betalen."

Tip nummer 10 is om ook charmant te zijn. "Er zitten mensen achter zo'n Facebook-pagina; die hoeven niet weggemoffeld te worden. Laat een oprechte stem spreken."

Personeel

Een restaurant is natuurlijk niets zonder haar personeel. "Als een gast de moeite neemt om iets positiefs te zeggen, geef dit dan ook door aan het team én vertel dit ook aan de gast. Beide partijen voelen zich dan gewaardeerd."

Wordt er iets negatiefs gezegd over een werknemer, dan moet de restauranthouder er niet automatisch vanuit gaan dat de werknemer ook 'schuldig' is. "En laat de gast natuurlijk ook weten wat je aan het probleem doet."

Twitter

Tip nummer 12 is dat Twitter en Facebook verschillende kanalen zijn; posts moeten dus niet automatisch worden doorgeplaatst. "Als je iemand je volgt op Twitter, willen ze niet steeds lezen dat ze toch naar Facebook moeten gaan om meer te lezen of foto's te zien."

"Ook vindt de gast het niet meer interessant als hij op Twitter en Facebook steeds hetzelfde leest."

Postcode
De laatste tip die Mashable geeft is om (potentiële) gasten te vinden via hun postcode, een nieuwe mogelijkheid op Facebook.

Bron: Mashable.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.