Innovatie

Toerisme- en recreatietrends 2009 en 2010

Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2009/2010' is uit. Zestien korte conclusies op een rij.

(Photo: NBTC)

Het trendrapport van NRIT Media (en anderen) is dit jaar vernieuwd, maar er wordt zoals altijd teruggeblikt op de ontwikkelingen van vorig jaar en vooruitgekeken naar de toekomstige trends en implicaties daarvan op de drie sectoren.

Samenvatting
Een korte samenvatting door NRIT Media van het rapport (met enkele links naar relevante artikelen).
* Demografie: grijze druk zal in 2040 bijna vijftig procent zijn.
* Economie: toerisme levert Nederland jaarlijks 36,9 miljard euro op.
* Technologie: mobiel internet wordt dominant.
* Ecologie: emissies door toerisme groeien nog steeds.
* Politiek: toerisme blijft versnipperd over diverse ministeries.
* Consumententrends: consument is op zoek naar exclusieve avonturen in meer creatieve belevenissen.
* Vrije tijd: bijna 3,7 miljard vrijetijdsactiviteiten in 2008-2009.
* Vakanties: toename aantal vakanties, overnachtingen afgenomen.
* Vakantieparticipatie: vakantiedeelname om 2009 niet verder toegenomen.
* Vakantieduur: minder lange vakanties, forse toename korte vakanties.
* Bestemmingen Nederland: goed jaar voor Noordzeebadplaatsen.
* Logiesvormen: vakantiewoning en caravan nog steeds favoriet in eigen land.
* Inkomend toerisme: weer minder gasten uit het buitenland.
* Internationaal toerisme: recent herstel wereldtoerisme.
* Horeca: hotelmarkt zwaar geraakt door crisis.
* Kamperen: Kampeersector heeft vooral veel verloren op andere logiesvormen.

Bestellen
Het volledige trendrapport is te bestellen voor 137,50 euro (excl. btw en drie euro handlingskosten). Voor een jaarlijks abonnement bedragen de kosten 82,50 euro per jaar.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.