Innovatie

Trends in de hotellerie: merken en mengvormen

Merken storten zich steeds vaker op hotels, het eten in hotels gaat op de schop en er komen steeds meer mengvormen met woongebouwen.

Dat schrijft het Bierblad dat vijf trends in de horeca aanstipt. Hotels behoren de laatste tijd tot de grote vernieuwers in de horeca, vaak omdat grotere ketens daar het geld voor hebben.

Merken
Trendwatcher Vincent van Dijk die een jaar lang in verschillende, Amsterdamse hotels slaapt: "Opvallend is dat merken zich op hotels storten, zoals Maison Moschino in Milaan. Dat is een nieuwe samenwerking tussen het exclusieve modemerk en een designhotel."

(Ver)kopen
Volgens de trendwatcher kun je in een hotel alle facetten van een merk goed laten zien, door bijzondere presentatie en de combinatie van service, lux en comfort.

"Je kunt er ook steeds meer dingen kopen, van kunst tot en met de badjas en dranken uit de bar. Hoe kun je beter een kwaliteitsbed verkopen dan een potentiële klant er een nacht op te laten slapen in een fijn hotel?"

Hotspots
Ook worden hotels steeds meer een hotspot omdat mensen behoefte hebben aan de gastvrijheid en service die in Nederlandse hotels vaak op een hoger level staan dan in andere horecagelegenheden.

"Je ziet een toename van gasten in trendy nieuwe hotels, maar de oudere spelen nog niet altijd goed in op de trend. De Nederlandse hotelbars zijn helaas nog niet te vergelijken met de buitenlandse, die veel meer een ontmoetingsplek zijn in een stad. Dit is iets dat we ook hier wel gaan krijgen."

Samenwerking
Verder is er steeds meer samenwerking zichtbaar tussen hotel-restaurants en restaurants uit de buurt, die roomservice aanbieden of waar gasten op hun kamer kunnen eten. Eten in hotels gaat de komende jaren zodoende op de schop.

Met alle koffie- en broodjesbedrijven in steden kiezen gasten liever een eigen ontbijt dan dat ze vijftien euro neerleggen voor een standaardontbijt. Hotels gaan daarop inspelen met originele ontbijtconcepten, aldus het Bierblad.

Mengvormen
Ook ontdekken hotels dat een gast eigenlijk maar één ding wil: verrast worden met een klein cadeautje, een bijzondere service, iets onverwachts. Ten slotte komen er mengvormen tussen hotels en woongebouwen.

Het Bierblad: "Mensen willen steeds meer service, zeker de generatie die hard werkt en na het thuiskomen niet meer wil strijken of de wc wil soppen. Die willen eigenlijk in een soort hotel wonen, waarbij ze een aantal faciliteiten delen, mensen kunnen ontmoeten als ze daar zin in hebben."

"Er komt dus een samenwerking tussen particulier wonen en horeca, dat zorgt voor een nieuwe impuls in de branche."

Andere trends
De vier andere trends die het Bierblad in de horeca signaleert zijn: 'naar buiten', pop-uprestaurants, versbeleving en de branchevervaging tussen horeca en retail.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.