Innovatie

Verbeterplan voor klankbordgroepen horeca

De klankbordgroepen horeca zijn amper bekend bij leerbedrijven. Ook laat de samenwerking met het onderwijs te wensen over.

Dat blijkt uit de resultaten van zogenoemde expertmeetings en een onderzoek onder leerbedrijven. Kenwerk en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) willen hier verandering in brengen.

In gepsprek
Roc's in heel Nederland gaan via klankbordgroepen in gesprek met het regionale horecabedrijfsleven over bijvoorbeeld onderwijsontwikkelingen en de stagemarkt.

Om beter zicht te krijgen op de manier waarop bedrijven de klankbordgroepen ervaren, hebben Kenwerk en KHN (in opdracht van sociale partners) hier onderzoek naar gedaan. Judith Krol, onderzoeker bij Kenwerk, organiseerde drie expertmeetings voor bedrijven die deel uitmaken van de klankbordgroepen.

Volwaardig
Met de expertmeetings wil Kenwerk naar boven krijgen wat er speelt in de regio en hoe bedrijven deelname in de klankbordgroepen ervaren. Daarnaast wilde Kenwerk weten welke steun bedrijven daarbij kunnen gebruiken: wat hebben ze nodig om volwaardig deel te nemen aan een klankbordgroep?

"Wij willen uiteindelijk bereiken dat alle partijen de klankbordgroep als een win-winsituatie beschouwen en niet als iets dat ze moeten doen voor de Onderwijsinspectie", aldus Krol.

Onderwijsjargon
Algemeen kwam uit de expertmeetings naar voren dat Roc's veel zenden en weinig ruimte laten voor discussie. Leermeesters gaven bijvoorbeeld aan dat tijdens een klankbordgroepoverleg veel onderwijsjargon over tafel gaat. Een term als 'kwalificatiedossiers' zegt de meesten niet zoveel.

KHN is daar meteen op ingesprongen door informatie over onderwijsonderwerpen op haar website te plaatsen.

Onbekend
Als vervolg op de expertmeetings stuurde Kenwerk vragenlijsten naar alle leerbedrijven om te onderzoeken hoe zij de samenwerking met het onderwijs ervaren. "De uitslagen waren enigszins negatief", aldus Krol.

"Meer dan de helft van de respondenten gaf aan de klankbordgroepen niet te kennen en veel bedrijven vinden dat scholen geen boodschap lijken te hebben aan de inbreng van leermeesters."

Deskundigheid
Krol kan de negatieve houding van leerbedrijven wel verklaren. "Bedrijven missen zelf de deskundigheid op het gebied van onderwijs en hebben het gevoel dat  Roc's hen niet serieus nemen, terwijl ze juist deelnemen om hun inspraak te vergroten."

"Daarnaast ontbreekt het leermeesters vaak aan de tijd om zich te verdiepen in de materie. Veel leermeesters haken uiteindelijk af."

Verantwoordelijk
Aan de andere kant geven bedrijven aan dat ze niet alleen moeten klagen, maar ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ook zou het helpen als leermeesters zich meer organiseren, bijvoorbeeld met hulp van een adviseur in de regio van Kenwerk.

Conclusies
In haar conclusies en aanbevelingen adviseert Krol partijen te stimuleren elkaar serieus te nemen als gesprekspartner en daadwerkelijk samen aan de slag te gaan. Ook stelt zij voor om actiepunten uit de klankbordgroepoverleggen te monitoren. Zij ziet daar een rol voor Kenwerk.

"We moeten deelnemers aanspreken op hun taken. En als bepaalde actiepunten blijven liggen, dan onderzoeken we waaraan dat ligt. Nu gebeurt het nog te vaak dat plannen worden uitgesteld. Dat werkt demotiverend voor leermeesters."

Verbeterplan
KHN houdt maandag 29 november een onderwijssymposium. Daar komen de uitslagen en aanbevelingen van het onderzoek aan bod. Daarna gaan Kenwerk en KHN concreet aan de slag met een verbeterplan voor de horecaklankbordgroepen.

"En dan natuurlijk nog de uitdaging om de klankbordgroepen een gezicht te geven en bekend te maken bij het bedrijfsleven."

Bron: Kenwerk | KennisWerk. Foto: www.efffective.com.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.