Innovatie

Verschillen in wensen extra hotelfaciliteiten

Hotelgasten willen best bijbetalen voor extra faciliteiten. De man wil dan vooral sportkanalen, de vrouw goede portierservice.

Dat blijkt uit Europees onderzoek van hotelketen Best Western onder 4.000 hotelgasten. Over het algemeen zijn de gasten bereid tot 15,86 euro bij te betalen voor extra faciliteiten tijdens hun verblijf.

Faciliteiten
De faciliteiten waar de gasten het meest voor willen bijbetalen zijn een zelf te reguleren airco, ontbijt met regionale producten en een televisiekanaal in de eigen taal. Wytze van den Berg, directeur Best Western Hotels Nederland: "Hotelgasten eisen meer faciliteiten dan 5 jaar geleden."

"Ook de kwaliteitseisen zijn gestegen. Met name de badkamer is daar voor veel gasten een weerspiegeling van. Gasten willen graag een ruime walk-in-douche, grote luxe handdoeken en een multifunctionele douchekop."

Verse bloemen en complementaire slippers zijn minder belangrijk.

Mannen

De wensen van mannen en vrouwen bij een hotelbezoek lopen zeer uiteen. Bijna een derde van de mannen is bereid meer te betalen voor gratis sportkanalen op de kamer. Een groot flatscreen is voor 10 procent van de mannen een extra wens.

Vrouwen

Vrouwen vinden andere zaken belangrijk. Voor 30 procent van de vrouwen is bijvoorbeeld de portierservice het belangrijkst. Andere zaken die vrouwen belangrijk vinden zijn de eco-vriendelijkheid van een hotel, speakers in de badkamer, het gebruik van lokale en biologische producten en een gezondheids- en fitnessruimte.

Nationaliteiten
Ook nationaliteit speelt mee in de wensen van gasten. "Nederlanders vinden een goede internetverbinding en schone en ruime douches erg belangrijk. En voor het bed geldt vaak; hoe groter hoe beter", zegt Van den Berg.

Ontbijtproducten
Fransen en Italianen vinden de producten die gebruikt worden bij het ontbijt erg belangrijk. Waar de Fransen van biologische producten houden, geven Italianen de voorkeur aan producten uit de omgeving. Engelsen willen graag gratis sportkanalen op de kamer terwijl Fransen sportkanalen juist niet belangrijk vinden.

Bijzonder is dat Engelsen juist niet geven om een ontbijt met biologische en regionale producten. 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.