Zeven trends zijn van grote invloed op congressen, evenementen en andere face-to-facemeetings (die nu nog vaak 'ouderwets' zijn).
Dat schrijft Congreswereld. Ondanks de hoeveelheid aan technologische hulpmiddelen zijn de meeste face-to-faceontmoetingen nog steeds geen afspiegeling van de realiteit van de huidige tijd.
Jeff Hurt van Velvet Chainsaw Consulting constateert een zevental trends met een grote impact op congressen, evenementen en andere face-to-face meetings. hij haalt deze uit het Horizon Report 2010, dat de belangrijkste trends onderzoekt die een impact hebben op diverse wereldwijde sectoren in komende vijf jaar.
Leeromgevingen
De eerste trend is dat de manier waarop we over leeromgevingen denken aan het veranderen is. "In face-to-facemeetings is een fysieke ruimte traditioneel de plek van de leeromgeving, namelijk de vergader-/congreszaal. Dat idee is aan het veranderen", aldus Hurt op Congreswereld.
"De ruimtes waar de deelnemers leren zijn steeds meer gemeenschap gedreven, informeel en ondersteund door technologieën voor digitale communicatie en samenwerking. Organisatoren van congressen moeten meer informele, openbare ruimten gaan bedenken en faciliteren, waar mensen elkaar kunnen treffen, samen kunnen komen, een community kunnen bouwen en zelf gesprekken en sessies over onderwerpen kunnen organiseren."
"Leren vindt niet meer alleen plaats in formele educatieve sessies."
Deelnemen
De tweede trend is dat mensen actief willen deelnemen en beleven, in plaats van alleen een passieve toeschouwer zijn. "Het model van een spreker die voor zijn publiek staat en zijn verhaal doet voor een een groep passieve luisteraars is minder pragmatisch. Het internet stelt mensen in staat om zelf de controle te hebben over hoe ze inhoud tot zich nemen en deelnemen aan digitale activiteiten."
"Ze willen dezelfde mogelijkheden in een congresomgeving. De participatieve cultuur is doorgedrongen in de meeste hedendaagse activiteiten en ook hier."
Rol organisator
Verder stellen open-contentdatabases en sociale netwerken de organisator van congressen voor de uitdaging om zijn rol als brenger van content en educatie te herzien. "Toegang tot gratis en kwalitatief hoogstaande inhoud en opleidingsmogelijkheden is nog nooit zo overvloedig, openlijk en gemakkelijk toegankelijk geweest als nu."
"Voor de congresdeelnemer van nu is het belangrijker om geadviseerd en gefaciliteerd te worden om connecties te maken, betrokken te raken en zijn eigen interpretaties en ervaringen met anderen te kunnen bespreken."
Multimediaal
Trend vier: 'rich media' - zoals animaties, audio, augmented reality, beelden, QR-codes, visuals en video - zijn steeds waardevollere elementen in de face-to-face-ervaring.
"Je zintuigen onderdompelen in een multimediale leerervaring is van cruciaal belang om memorabele en unieke face-to-face-ervaringen te creëren. Animaties, audio, visuals en video's zullen de deelnemers aan de conferentie helpen om een beter begrip te krijgen van de besproken inhoud."
Gratis wifi
Ook verwachten mensen te kunnen communiceren, verbinden, leren en werken waar en wanneer ze dit willen, op welk evenement dan ook. "Professionals moeten een balans zien te vinden tussen gezin, huis en werk in een steeds drukkere wereld. Veel volwassenen ervaren sneller als beter."
"Ze willen eenvoudig en overal toegang tot de informatie, op zowel hun bedrijfsnetwerk als hun sociale netwerken. Dit zal grote gevolgen hebben voor de face-to-facebijeenkomsten in zalen zonder gratis of goedkope wifi."
Cloud-based
De zesde trend is dat veel van de technologieën die mensen gebruiken 'cloud-based' worden en dat de rol van ICT-ondersteuning wordt gedecentraliseerd. "Het maakt niet uit waar onze werkbestanden worden opgeslagen. Wel belangrijk is dat onze informatie toegankelijk is, ongeacht waar we zijn of welk apparaat we gebruiken."
"We raken steeds meer gewend en vertrouwd met online software die onafhankelijk is van het apparaat dat we gebruiken. Congresorganisatoren moet ervoor zorgen dat er gratis wifi is, met voldoende capaciteit en betrouwbaarheid voor de deelnemers.
Creativiteit
Ten slotte hechten mensen steeds meer belang aan innovatie en creativiteit. "Hoe innovatief is uw face-to-facebeleving? Is het voorspelbaar? Zouden aanwezigen zeggen dat het een creatieve of conventionele ervaring was?"
"Onze conferenties moeten het toenemende belang van innovatie en creativiteit weerspiegelen, zowel in de beleving als professionele vaardigheden."
Bron/meer informatie: Congreswereld.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

