Keten Novotel koerst naar een volledig duurzaam-gecertificeerd hotelnetwerk in 2012. Dit met behulp van EarthCheck.
Laatstgenoemde is de organisatie die het duurzaamheidsbeleid van Novotel certificeert en het eerste wereldwijde certificeringsprogramma dat speciaal is ontwikkeld voor de toeristische sector.
Het proces (zie onder) is gebaseerd op het principe van doorlopende verbetering en vereist veel inzet van hotelteams.
Integraal
"Al sinds 2008 zijn teams van Novotel actief bezig met het EarthCheck-certificeringsprogramma om ervoor te zorgen dat vóór 2013 al onze hotels gecertificeerd zijn", zegt Pierre Lagrange, directeur Global Marketing bij Novotel.
"Novotel hecht veel belang aan de principes van duurzame ontwikkeling en dit vormt een integraal onderdeel van onze inzet voor het welzijn van onze gasten."
Resultaten
Momenteel hebben 78 Novotel-hotels in achttien landen een EarthCheck-certificering en zijn honderdvier hotels op weg om dit doel te realiseren. Verder kon Novotel eind 2010 de volgende resultaten optekenen:
- 98 procent van de hotels past de 65 acties toe van het milieuhandvest (Accor Hotel Environment Charter).
- Tachtig procent gebruikt spaarlampen in ruimtes die 24 uur per dag verlicht zijn.
- 92 procent heeft waterbesparende kranen en douchekoppen geïnstalleerd.
- 89 procent draagt bij aan het hergebruik van papier en kartonnen verpakkingen.
- 86 procent verwerkt afgedankte spaarlampen en gloeilampen op een veilige manier.
- Zestig procent serveert biologische producten.
- Zestig procent serveert uitgebalanceerde voeding voor kinderen.
Certificering
Certificering van EarthCheck wordt pas toegekend na een eerste beoordeling van de prestaties van het hotel en de implementatie van een passend beheersysteem op acht verschillende terreinen: de implementatie van beleid op het gebied van duurzame ontwikkeling, watergebruik, energiegebruik, afvalbeheer, papierverbruik, pesticidengebruik, het gebruik van schoonmaakmiddelen en betrokkenheid bij de lokale gemeenschap.
Het duurt tenminste tien maanden voordat een hotel in aanmerking komt voor certificering. Elke twee jaar worden de prestaties van het hotel opnieuw beoordeeld.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

