Corstiaan van Lent heeft donderdag 13 januari de vakwedstrijd Lekkerste Broodje categorie Horeca gewonnen.
Dat werd bekend op de Horecava. Van Lent - werkzaam bij Hotel de Efteling - won met zijn broodje 'Fishy Dutchman'. Dat is een sandwich met een zelfgemaakte makreelkroket (salpicon van onder meer makreel, visbouillon en room), geserveerd met citroenmayonaise en garnering.
Van Lent kreeg de Hanos Bokaal 2011 en won een kookworkshop bij Hanos Apeldoorn. Van Lent kreeg de hoofdprijs uitgereikt uit handen van Joop Braakhekke en Garry de Boer, culinair adviseur van Hanos.
Runner-ups
Tweede bij de wedstrijd werd Dennis Wolf uit Leiden met zijn 'Boswandeling'; hij werkt bij het SSP Café. Derde werd Rudi Kun-Kuti uit Lent, werkzaam bij Café De Blonde Pater, met zijn broodje 'Shrimpster'.
Extra prijzen
Er werden dit jaar ook extra prijzen vergeven. Het Lekkerste Broodje Kaas ging naar 'Ter Land Ter Zee' van Martijn Uljee van In de Volksmond. Het Gezondste Broodje ging naar 'Ala Longo' van Lien van Nelle van HMS Host. Het Lekkerste Broodje Vis ging naar 'Ter Land Ter Zee' van Martijn Uljee.
De Duurzaamste en Beste Verpakking ging naar 'Schiacciata' van Meir Ozanna van Panini Lisse. De Beste Broodcombinatie werd gewonnen door 'Rond de Wereld' van Peter Wittebol van In de Bontekoe.
Ten slotte ging de award voor Beste Kostprijs Calculatie naar 'Shrimpster' van Rudi Kun-Kuti.
Opdracht
De deelnemers moesten onder toeziend oog van de jury vijf identieke warm of koude belegde broodcreaties (waarvan één verpakt) samenstellen en presenteren. De broodcreatie kon zijn: een broodje, sandwich, croissant, stokbrood of variant hiervan.
Er moest in ieder geval gebruik worden gemaakt van een algemeen landelijk verkrijgbare broodsoort.
Gezond
In het kader van gezonde en verantwoorde voeding heeft de jury ook gekeken naar de toepassing van gezonde componenten die normaal verkrijgbaar zijn. Aan de jury moest dan ook een berekening van de calorische waarde en de kostprijs getoond worden.
Het broodje mocht maximaal 3,25 euro kosten. De jury lette daarnaast op presentatie, hanteerbaarheid, creativiteit en natuurlijk smaak.
De wedstrijd
Aan de vakwedstrijd Lekkerste Broodje van Nederland categorie Horeca, namen dit jaar 22 horecamedewerkers en -ondernemers deel. Lekkerste Broodje is een initiatief van Stichting de Lekkerste Wedstrijden, al 28 jaar organisator van deze wedstrijd. Ze wordt georganiseerd in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland en marktpartijen in de horeca.
De stichting wil met Lekkerste Broodje de creativiteit stimuleren in lunchrooms, restaurants, catering en overige horeca.
Jury
De jury van Lekkerste Broodje categorie Horeca bestond uit voorzitter Bob Hutten (Hutten exclusieve catering), Jos van Alphen (voorzitter sector Fastservice van Koninklijke Horeca Nederland), Etiénne Smeenk (Smilde Bakery), Agnes Leewis (marketingmanager Nederlands Visbureau), Alfred Verhagen (marketing manager Koppert Cress) en Alan Campbell (manager Depa).
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

