Leveranciers

Mbo'ers worden het liefst kok of manager

Mbo'ers die de horeca in willen worden het liefst kok (jongens) en manager/bedrijfsleider (meisjes).

Dit blijkt uit de SVH Keuzemonitor 2008/2009 waarmee meer dan zevenduizend jongeren in het (v)mbo zijn ondervraagd. Op de tweede plaats staat zelfstandig ondernemer (jongens) en gastvrouw (meisjes). Daarna volgen manager/bedrijfsleider (jongens) en zelfstandig ondernemer (meisjes), gastheer (jongens) en kok (meisjes).

Afname

In vergelijking tot vorig jaar is er zowel bij jongens als meiden wederom een significante afname van de keuze voor het beroep zelfstandig ondernemer. De gastheer/gastvrouw is weer veel geliefder bij meisjes dan bij jongens.

Het beroep van fastservicemedewerker haalde een zeer lage procentuele score, namelijk 0 tot 1 procent.

Bedrijfskeuze

Jongeren kunnen probleemloos – makkelijker en meer dan in voorgaande jaren – bedrijven opnoemen waar ze willen werken. Daarbij is de aard van de bedrijven die worden genoemd kwalitatief hoog. Ook als een cateringlocatie genoemd wordt, is dat bijvoorbeeld een bedrijf dat uitgeroepen is tot cateringlocatie van het jaar.

Bekendheid
Bovendien is een duidelijke hang naar bekende bedrijven. Respondenten denken vaak dat succesvol zijn in het werk betekent dat het bedrijf een hoog kwaliteitsniveau moet hebben.

Daarnaast noemen respondenten bedrijven/personen die op dat moment in de media zijn (De Librije, Herman den Blijker, Gordon Ramsay, et cetera).

Leuk houden
Om hun werk later leuk te houden, willen jongeren vooral gaan voor een goede teamspirit en het zich breder ontwikkelen. Een kleine tien procent denkt dat ze er zelf niets aan hoeft te doen om het eigen werk leuk te maken/houden en dat de ervaring van het werken genoeg is.

Ten slotte willen de mbo'ers best graag veel geld verdienen, maar niet ten koste van hun eigen geluk en plezier.

Vmbo
Aan vmbo’ers is gevraagd voor welke vervolgopleiding zij gaan kiezen. De horeca scoort hierin het hoogst, daarbij rekening houdend met het feit dat deze vraag is gesteld direct na de voorlichtingsactiviteit. Ruim tachtig procent ziet de horeca als werkgever op de een of andere manier zitten: Als vakantiewerk (50 procent), als vaste baan voor langere tijd (19 procent), als vaste baan voor een paar jaar (15 procent) en helemaal niet (16 procent)

De horeca ondervindt de meeste concurrentie van de sectoren techniek en zorg.  

Associaties

Aan vmbo'ers is ook gevraagd welke zaken zij met de horeca associëren. Dit zijn sfeer, eten en drinken, gezelligheid en disco. Volgens SVH werden vroeger vooral de termen 'horeca, café en restaurant' genoemd. De laatste jaren blijken de associaties bij de respondenten veel breder te zijn.

Het noemen van kwalitatieve normeringen als sfeer, gezellig, sociaal, omgaan met mensen, aardig zijn, dienstverlening etc. blijkt niet langer een trend maar een vast gegeven te zijn, aldus SVH.
 
MyChoice
De SVH Keuzemonitor is een onderdeel van de instroomcampagne MyChoice van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Deze campagne geeft voorlichting aan (v)mbo-leerlingen over horecaberoepsopleidingen en –beroepen. Doel is dat zij op basis daarvan met reële verwachtingen (al dan niet) kiezen voor een horecacarrière.

De achterliggende gedachte is dat jongeren met een juiste beleving van horecabedrijven en -functies overtuigd kunnen kiezen voor opleiding en beroep in de horeca.

SVH Roadshow

Integraal onderdeel van de MyChoice-campagne is de SVH Roadshow. Dit is een interactieve workshop/presentatie over het vakgebied horeca op belevingsniveau van (v)mbo-leerlingen.

De campagne geeft inzicht in de beleving van jongeren bij het maken van keuzes voor onze bedrijfstak: wat is de mening van vmbo-leerlingen over het vakgebied horeca en hoe staan mbo-leerlingen tegenover hun horecaloopbaan?

Aan de leerlingen is na afloop van de roadshows gevraagd hoe zij denken over de horeca als toekomstige werkgever. Deze SVH Keuzemonitor geeft de belangrijkste uitkomsten daarvan weer en daarmee – naast inzicht in keuzeoverwegingen – een globale indicatie over het imago van de horeca als mogelijk carrièreperspectief.

Mbo-roadshow
In de mbo-roadshow richten mbo-leerlingen onder begeleiding van de presentator hun blik op hun horecaloopbaan door een eigen carrièrepiramide te bouwen (met elf geselecteerde competenties). Deze elementen zijn belangrijk om te slagen in de horeca en vormen de rode draad van de mbo-roadshow.

Daarnaast vertellen horecatoppers in een korte film over hun carrière. Deze professionals laten zien hoe je het ver kunt schoppen in deze bedrijfstak.

Vmbo-roadshow
In de vmbo-roadshow ontdekken de leerlingen de veelzijdigheid van de horeca en haar beroepen, maar ook onderwerpen als gastvrijheid, service en hygiëne komen aan bod. De les begint met een videoclip waarin vier vrienden op ontdekkingsreis gaan in de horeca.

De presentator behandelt vervolgens op interactieve wijze de belangrijkste kenmerken van werken in de horeca (teamwork, werktijden, presentatie, beleving etc.). Ook is er een spannende landelijke quiz, waarin leerlingen kunnen laten zien wat ze van de horeca weten.