Horecastudenten lopen minder warm voor het zelfstandig ondernemerschap, aldus de SVH Keuzemonitor.
De SVH Keuzemonitor laat zien hoe jongeren denken over de horeca als potentiële werkgever. Hij is het resultaat van een grootschalige enquête onder vmbo- en mbo-studenten.
De presentatie van al de resultaten hiervan vindt donderdag 30 juni plaats bij de landelijke afsluiting van de SVH Roadshow in restaurant De Librije in Zwolle.
MyChoice
Zowel de roadshow als de scholierenenquête maken deel uit van de instroomcampagne MyChoice. Met deze campagne informeert SVH leerlingen die een opleiding of beroep in de horeca overwegen, door een objectieve weergave van het opleidings- en beroepenveld te geven.
Roadshow
De roadshow is een mobiele, interactieve show waarin vmbo-leerlingen de horeca ontdekken en mbo-leerlingen aan de slag gaan met hun eigen horecacarrièreplanning. In een audiovisuele presentatie krijgen zij een kijkje achter de schermen van aansprekende horecabedrijven en vertellen bekende horecatoppers over hun loopbaan.
De roadshow bereikte dit jaar meer dan zevenduizend leerlingen en bleek goed te bevallen: de jongeren waardeerden het interactieve voorlichtingsprogramma met een 8,4.
Winnende scholen
Geliefd onderdeel van de voorlichting was de kennistest (voor vmbo'ers) en het carrièrespel (voor mbo'ers) waarin leerlingen hun kennis toetsten en gestimuleerd werden na te denken over hun verdere horecaloopbaan.
Het ROC Amsterdam (mbo) en het Emelwerda College uit Emmeloord (vmbo) scoorden het beste op bovenstaande onderdelen en krijgen zodoende een workshop aangeboden bij De Librije.

