Leveranciers

Onderzoek reserveringssysteem Online-Table

Een aantal studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht vergeleek voor hun afstuderen online reserveringssystemen voor restaurants. Daarbij richten zij zich vooral op het product Online-Table.

Voor hun onderzoek testten zij de verschillende systeem op onder andere functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Bovendien pleegden zij marktonderzoek en namen ze bijvoorbeeld enquêtes af bij restaurateurs en restaurantgasten. Ten slotte testte een aantal restaurants de Online-Table een paar weken en evalueerden de studenten de gebruikerservaringen.

Bevestiging

De Online-Table zorgt ervoor dat als een gast via de website van het restaurant reserveert, hij automatisch gelijk een bevestiging krijgt. Als een mobiel telefoonnummer is opgegeven, ontvangt de gast twee uur voor de reservering ook een sms-herinnering. "Deze zorgt voor negentig procent minder no-shows waardoor omzetverlies wordt verminderd", aldus de studenten.

Overzicht

Ook voor de restaurateur bestaan voordelen. Het systeem geeft een duidelijk overzicht van de tafelbezetting per dag, week, maand of jaar - waarmee de restaurateur bijvoorbeeld zijn inkoop of personeelsplanning kan aanpassen.

Gegevens

Ook is een database aan het systeem gekoppeld waardoor de restaurateur op de hoogte blijft van de contactgevens, speciale behoeften, diëten of allergieën van de gast. Bovendien kan de restaurateur zijn tafels online indelen en wordt het systeem in de toekomst wellicht ook geschikt voor de PDA.

Verdubbeling

Wat uit het onderzoek van de studenten naar voren komt, is dat zonder enige vorm van marketing of sales, het aantal online reserveringen met de Online-Tabel binnen een jaar verdubbelt van negen naar twintig procent. "Bovendien vraagt de Online-Table, in tegenstelling tot andere reserveringssysteem, geen kosten per reservering of couvert. Hierdoor maakt het voor de kosten van de restaurateur niet uit hoeveel reserveringen er binnenkomen."

Midden- en topsegment
De studenten zien de Online-Table vooral als geschikt voor het midden- en topsegment. Ook ervaarden zij dat vooral studenten, tweeverdieners, hoogopgeleiden en actieve senioren geïnteresseerd zijn in het online reserveren van een tafel.

Meer informatie: www.online-table.com.