De acceptatie van online restaurantreserveringen is in Nederland nog steeds meer toekomstmuziek dan werkelijkheid.
Dat schrijft Emerce vandaag. Terwijl SeatMe dinsdag 13 juli een persbericht de deur uit deed dat het online reserveren van restaurants een vlucht neemt, zet Emerce hier een vraagteken bij.
Geen winst
De Nederlandse speler Foodz ging namelijk failliet, restaurantsite Iens richt zich op andere zaken en Seatme kampt met een trage groei in aangesloten restaurants.
Zo maakt laatstgenoemde reserveringsdienst nog geen winst. Managing director Jeroen van den Brink: "Dat was niet begroot". Hij stipt aan dat dit niet door het systeem komt, maar door de crisis.
Normaal
In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (VS) is het echter de normaalste zaak van de wereld om vanachter de computer een reservering op te geven voor het restaurantbezoek. In Nederland daarentegen staat de markt voor online reserveringen bij restaurants nog steeds in de kinderschoenen.
Vooroplopen
Volgens Van den Brink lopen de VS altijd een beetje voorop. Hij heeft meerdere redenen voor het uitblijven van groei in zijn markt. "Je moet niet vergeten dat de horeca hard wordt getroffen door de crisis. De gast gaat liever naar een eetcafé. En Seatme richt zich op het hogere segment. Bij een eetcafé loop je gewoon binnen en reserveer je niet. Bovendien is onze verkoop vrij arbeidsintensief. We sluiten de restaurants één voor één aan."
Tevreden
Het online reserveren komt dan maar moeilijk van de grond, toch zijn er restaurants die tevreden zijn. Zoals Bar Italia en het Pompstation in Amsterdam. "Bij hen gaat de helft van alle boekingen online. Daar besparen ze ontzettend veel tijd mee, door de planning uit te besteden."
Dit ligt deels aan de kwaliteit van de website van het restaurant en de vindbaarheid van de reserveringsmogelijkheid hierop. Ook de doelgroep van het restaurant werkt mee aan het aantal online reserveringen.
Bron/Lees meer: Emerce.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

