Amsterdam verwelkomt steeds meer Chinese toeristen. Daarom houdt het ATCB bijeenkomsten voor Chinese touroperators.
Vorig jaar trokken circa 150.000 Chinese toeristen (dag- en verblijfsbezoekers) naar Amsterdam. Verwacht wordt dat dit aantal binnen 5 jaar verdubbelt. Chinese toeristen geven relatief veel geld uit en hebben weinig tijd tot hun beschikking. Vaak ondernemen ze een Europareis in 10 dagen.
Daarom moet actief worden ingespeeld op deze doelgroep.
Reisagenten
Omdat de meeste Chinese toeristen hun reis boeken via een reisagent, richt het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) haar marketingactiviteiten op deze groep. Dit doet ze in nauwe samenwerking met Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en het toeristisch bedrijfsleven van Metropool Amsterdam.
Verkenningsreis
Zo komen ruim 20 Chinese touroperators woensdag 22 juni voor de jaarlijkse productverkenningsreis naar Amsterdam. NBTC China organiseert een dergelijk evenement voor touroperators uit China; ATCB richt zich juist op de Europese vestigingen van Chinese reisorganisaties.
Het programma bestaat uit bedrijfsbezoeken, een lunch, diner en een workshop waar Nederlandse bedrijven hun organisatie kunnen presenteren tijdens een-op-een gesprekken. Zo worden onder meer de Bijenkorf, Holland Casino, Inntel Hotels Amsterdam Zaandam en Muiderslot bezocht.
Samenwerking
Uit ervaring blijkt dat juist de gezamenlijke insteek door NBTC, ATCB en het bedrijfsleven haar vruchten afwerpt. ATCB werkt voor het bewerken van de Chinese markt op vele gebieden intensief samen met NBTC China. Om deze markt zo goed mogelijk te bewerken zijn de contacten met de touroperators geïntensiveerd en zijn de producten op de Chinese markt afgestemd om te voldoen aan de specifieke wensen van deze kapitaalkrachtige toeristen.
Chinese versie
Zo is er onder andere een Chinese versie van de Amsterdam Travel Trade-website die via het portaal I Amsterdam bereikbaar is. Verder wordt de Chinese versie van de bekroonde promotiefilm Eye On Amsterdam actief verspreid en is een stadsplattegrond in het Chinees beschikbaar gesteld.
Verder geeft NBTC China ieder jaar een Holland Travel Trade Manual uit voor de Chinese reisindustrie waarin veel aandacht voor de metropool Amsterdam wordt besteed.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

