Marketing

'Achterstand inzet sociale media toerisme'

Hoewel 90 procent van de toeristische bedrijven het belang van sociale media inziet, blijft de inzet hiervan achter.

Dat blijkt uit een inventarisatieonderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Wereldwijd is het overgrote deel van de vakantiegangers online en actief op sociale media, ook in relatie tot de vakantie.

"Dit geldt in sterkere mate voor internationale reizigers", zegt het NBTC. "Momenteel spelen beoordelingssites en sociale netwerksites de grootste rol in het beslissingsproces omtrent vakanties. Andere middelen als blogs en fora zijn van minder belang."

Interactie
Consumenten hechten vooral belang aan de interactie die sociale media mogelijk maken. Hierbij valt te denken aan het gebruiken van beoordelingen van derden voor het nemen van beslissingen over de bestemming en/of de accommodatie, het delen van ervaringen van de vakantie op sociale netwerksites en daadwerkelijk contact met de aanbieders.

"Partijen die alleen zenden via sociale media krijgen met hun aanpak dus geen voet aan de grond bij de gebruikers van de sociale media."

Vakanties
Daarnaast geven de reizigers aan klaar te zijn voor mobiel internet tijdens de vakanties. Dit geldt vooral voor binnenlandse vakanties en voor zakelijke reizigers, die zich geen zorgen hoeven te maken over hoge roamingkosten.

"Dit biedt kansen voor de toeristische sector. Bijvoorbeeld door location-based services aan te bieden."

Inzet media
Gekeken naar de vraag van de consument, blijven toeristische bedrijven achter met de inzet van sociale media. "Het gebruik van sociale netwerksites en beoordelingssites blijft achter bij de vraag van de consument."

"En als toeristische bedrijven actief zijn op sociale media, blijft het over het algemeen bij het zenden van informatie. Van interactie is vaak nog geen sprake."

Belang
Het belang van het gebruik van sociale media wordt echter wel ingezien: ruim 90 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat sociale media van belang zijn voor de onderneming. De reden om momenteel geen gebruik van sociale media te maken, is het gebrek aan kennis over sociale media en de angst om de controle te verliezen over de inhoud van de informatie.

"Opvallend is hierbij dat organisaties die nog geen gebruik maken van sociale media hun kennis over dit onderwerp even hoog inschatten als de organisaties die er wel actief mee zijn."

Ondersteuning
Gevraagd naar de gewenste ondersteuning op het gebied van sociale media komt bij de niet-actieve organisatie meer de technische kant naar voren (concrete tools aanbieden, technische ondersteuning).

Reeds actieve organisaties hebben meer behoefte aan advies over de inzet van sociale media en een platform waarop
kennis over dit onderwerp wordt uitgewisseld.

Bron: Inventarisatie-rapport NBTC.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.