De Familie Lekkerweg-campagne om binnenlands toerisme te bevorderen is geslaagd, aldus de initiatoren.
Dit zijn het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), VVV Nederland, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en RECRON. De marketingcampagne werd begin dit jaar gelanceerd en moest vooral laten zien dat Nederland een goedgeprijsde, aantrekkelijke bestemming is met een uitstekend en gevarieerd aanbod.
Binnenlandse vakanties
Na jaren van geleidelijke daling nam het aantal binnenlandse vakanties in 2009 met 500.000 toe. Voor de deelnemende organisaties een bevestiging dat deze campagne op het juiste moment is ingezet.
"Economische teruggang betekent niet automatisch een toename van dagjes uit en vakanties in Nederland", aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC. "Dit was het juiste moment om de handen ineen te slaan en de Nederlandse consument aan te zetten tot vakanties en dagjes uit in eigen land en op deze manier de sector een steuntje in de rug te geven."
Structureel
"In zeer korte tijd is er een unieke samenwerking ontstaan en er is nog nooit zoveel aandacht geweest voor de binnenlandse markt als dit jaar", aldus Kees van Wijk, algemeen directeur VVV Nederland.
"Het lijkt erop alsof we het tij hebben gekeerd betreffende de dalende trend van binnenlandse vakantie. Hopelijk is deze trendbreuk structureel, maar daar zal de toeristische en recreatieve sector hard aan moeten blijven werken."
Horeca
KHN-directeur Lodewijk van der Grinten: "De campagne heeft een geweldig resultaat neergezet voor zowel de ondernemer als de Nederlandse gasten. Meer dan een derde van de arrangementen werd aangeboden door KHN-leden en de gasten hebben genoten van een dagje uit in ons prachtige Nederland."
Vervolgcampagne
Joep Thönissen, directeur RECRON: "Met elkaar evalueren we of deze campagne een vervolg moet krijgen. Als de uitkomst positief is, doen we zeker ook een beroep op de landelijke en provinciale overheden om de campagne meer te ondersteunen in financiële en promotionele zin. Uiteraard zijn ook andere partners, meer dan welkom bij een vervolgcampagne."
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

