Marketing

CitizenM denkt bij alles in design

Het hotel, de kamers én de branding van het merk zijn gestoeld op goed design bij de jonge hotelketen CitizenM.

Dat zegt CitizenM-eigenaar Rattan Chada, tevens oprichter van Mexx, op Sprout. De keten opende vorig jaar de eerste vestiging op Schiphol, daarna volgde er nog één in het centrum van Amsterdam.

Design
De rol van design bij de ontwikkeling van het concept is en was groot. Zo is het ten eerste de basis van de hotelkamers. "Bij dit soort kleine kamers draait het om efficiency en dan is design een goed hulpmiddel", aldus Chada.

"Vier elementen bleken voor de gast belangrijk te zijn: een goed bed, een goede douche, de sfeer in de kamer en de beschikbare technologie. Op die vier pilaren zijn we verder gaan bouwen."

Branding

De focus op design is trouwens niet alleen terug te zien in de ontwikkeling van het hotel en in de kamerinrichting, maar ook in de branding van het merk. "Bij alles denken we in design. Je kan wel miljoenen aan marketing uitgeven, maar dan moeten de uitingen wel representatief zijn voor je merk."

Duurzaam

De onderneming is bovendien groener dan bji de concurrentie en met minimale bouwinspanning. Chada: "We prefabriceerden de hotelkamers in een eigen fabriek, inclusief de inrichting. Dat bleek niet alleen goedkoper, maar ook de helft groener."

De kamers worden vervolgens gesealed, opgeslagen en daarna op locatie op een gebouwde grondvloer gestapeld. "Het laatste hotel dat we hebben gebouwd was binnen negen maanden klaar, de 215 kamerunits zijn in twee weken op elkaar gestapeld."

Besparingen
Er wordt ook heel wat aan personeelskosten bespaard bij CitizenM. Zo kunnen gasten zelf met een creditcard inchecken en eten en drinken kopen aan een lopend buffet. De fulltimemedewerkers zijn er alleen als ondersteuning; bij het 230 kamers tellende hotel op Schiphol werken 21 fulltimers.

Ten slotte is de roomservice ge-outsourced en gebeurt de distributie van de hotelkamers volledig online, aldus Sprout.

Prijzen
Onlangs nog won CitizenM de award voor 'Best Programme in Human Resources Management' bij de wereldwijde Hospitality Awards. Ook staat het op de 4e plaats in de lijst 'Business Hotels 2009' van CNBC European Business Magazine.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.